Meget kræsen
brevkassespørgsmål af
Markus
15 år
Jeg er meget kræsen og jeg er begyndt at synes at det er pinligt så jeg vil gerne lave det om men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan jo ikke bare begynde at spise når jeg virkelig ikke kan klare at få de her ting i munden.

Svar:
Kære Markus
Tak fordi du deler dine tanker med os. Det er helt naturligt at have bestemte præferencer, når det kommer til mad, og det er forståeligt, at du kan føle, det er lidt pinligt. Du er bestemt ikke alene om at være kræsen, og mange oplever det på et eller andet tidspunkt i deres liv, og det er helt okay.
At ændre sine madvaner kan tage tid, men der er nogle skridt, du kan overveje for at gøre det lettere for dig selv. Først og fremmest kan det være en god idé at starte med små skridt. I stedet for at tænke på at ændre alt på én gang, kan du langsomt introducere nye fødevarer. For eksempel kan du begynde med at tilføje én ny ting til din tallerken ad gangen, så du ikke bliver overvældet. Når du prøver nye madvarer, kan det også være en god idé at eksperimentere med forskellige tilberedningsmetoder. Måske kan du bedre lide en ingrediens, når den er bagt eller stegt frem for kogt.
Det er vigtigt at huske, at det ikke er en skam at have præferencer. Giv dig selv lov til at tage den tid, du har brug for, for at udforske forskellige smagsoplevelser. Og hvis der er nogle fødevarer, du virkelig ikke kan lide, så er det helt okay at undgå dem.
Det kan være en god idé at dele måltider med venner eller familie, da det kan gøre det lettere og mere trygt at prøve nye ting. De kan støtte dig undervejs og måske endda gøre det til en sjov oplevelse, hvor I sammen udforsker nye smage. Samtidig kan det også være en hjælp at tale med dem om dine tanker, især hvis du synes, det er udfordrende. De kan støtte dig i at finde løsninger, der føles rigtige for dig.
Husk, at dette handler om at finde det, der virker bedst for dig. Hvis du tager det roligt og gør det i små skridt, er jeg sikker på, at du nok skal komme nærmere dit mål. Jeg håber, at disse råd kan hjælpe dig med at føle dig mere tryg og tilpas i forhold til dine madvaner. Jeg ønsker dig al held og lykke fremover!
De bedste hilsner
Kasper