Meget følsom pikhoved
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej brevkasse.
Her forleden trak jeg forhuden tilbage for første gang. Jeg har aldrig kunne gøre det men hjælp fra læge hjalp mig med noget træning til at udvide huden. Nu hvor jeg kan trække det tilbage har jeg prøvet at røre ved glansen, men det var ubehageligt. Er det fordi det er første gang? Er der noget jeg kan gøre? Er det normalt?

Svar:
Hej med dig
Tusind tak for dit brev. Det er rigtig godt at høre, at du har haft succes med at trække din forhud tilbage efter at have fået hjælp fra din læge.
Jeg kan godt forstå, hvis du blev bekymret over, at det var ubehageligt at røre ved glansen på din penis, men jeg kan berolige dig med, at det er helt normalt. Glansen, der også kaldes for penishoved, er et meget følsomt område, og for nogle drenge kan det faktisk være så følsomt, at det kan have svært ved at røre ved huden der. Jeg tænker, at du skal prøve at give det lidt tid, hvor du søger for at vaske dig godt forneden med vand hver dag, og så mærke efter om det har gjort nogen ændring.
I nogle tilfælde kan ømhed på penishovedet være tegn på forhudsbetændelse, så hvis smerterne forsætter, så vil det være en rigtig god idé at tage kontakt til din læge igen. Det kan være grænseoverskridende at gå til sin læge og vise sine kønsorganer, men du har klaret det før og tænk på, at din læge er vant til at se den slags hver dag og har tavshedspligt.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål, og at smerterne går væk inde længe.
De bedste hilsner
Maren