Mega skæve tænder
brevkassespørgsmål af
Cathrine
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år jeg har vildt skæve tænder men, min tandlæge siger at der ikke er noget og gøre, men jeg vil have dem rettet, mine forældre har ikke råd til at betale selv, hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Som jeg forstår dig, vil du meget gerne have retttet dine tænder, fordi de er skæve. Men skoletandlægen siger at det ikke kan lade sig gøre?
For nogle er det bedst at få bøjle på tænderne i en tidlig alder, fordi det er det der giver det bedste resultat. For andre er det slet ikke muligt at behandle med bøjle, før man bliver ældre.
Ud fra det du skriver kan jeg ikke se, om du har fået et nej, til behandling nu. Eller et nej til al behandling? Hvis du har fået et nej, til at få bøjle på nu, fordi tandlægen vurderer at det er bedre at vente, og se om dine tænder retter sig, i takt med at du vokser. Så tænker jeg at det nok er bedst at vente.
I dag er det ikke muligt at få en bøjle på, hvis det "kun" handler om kosmetiske hensyn. Bøjlebehandling er dyrt, og derfor er det kun muligt for de børn, som vil få problemer med at holde tænderne rene, eller noget lignenede, hvis de ikke får bøjle på.
Jeg tænker at du nok bliver nødt til, at få en ny aftale hos tandlægen, sammen med dine forældre. Måske både til at kigge på tænderne igen, men i hvert fald til en snak om muligheder. Vil det aldrig være en mulighed at få bøjle for dig? Eller kan det være anderledes om et, to eller tre år?
Hvis du ikke kan få en betalt bøjle, hvad er så de andre muligheder?
Jeg håber du finder ud af det.
Venlige hilsner Maya