Status quo i livet
brevkassespørgsmål af
Anja
19 år
Hej Cyberhus. Jeg har i en længere periode, haft det rigtig skidt. Jeg har følt mig formålsløs og ikke rigtig følt, at jeg har haft noget "drive" i livet. Jeg går i 3.g pt, og bruger meget tid på skole og udover det, er det eneste jeg foretager mig cafébesøg med vennerne, og at drikke mine bekymringer væk i weekenden. Jeg føler det er begyndt at blive så meget det samme. Ting som plejede at gøre mig glad virker pludselig tomme og intetsigende. Jeg har forsøgt at booke mine dage op med aftaler, begivenheder etc. - ting der kunne distrahere mig fra den tomhed og ensomhed der runger i mig. For det første er det altid midlertidligt jo, men det ender altid bare med at dræne mig, fordi jeg ikke får noget ud af det. Det er de færreste af mine venner, jeg ikke får den følelse med - i selskab med dem forsvinder følelsen lidt - , og der har jeg det så også godt. Men at møde nye mennesker, eller bare snakke med gamle venner om trivielle ting dræner mig mere end hvad godt er. Jeg ender som regel bare ved at føle mig mere ensom i deres selskab (!?) Mest af alt er det tydeligt når jeg er alene, så rammer ensomhed og den distance jeg nogle gange føler til omverdenen - hårdt. Jeg er faktisk oprigtig bekymret for mig selv, (jeg troede hele tiden bare den her følelse var dårlige dage/mit følsomme jeg, men nu har de siddet i mig de sidste par måneder, og jeg er nu begyndt at tage dem alvorligt og lytte til mig selv). Det er i sandhed et paradoks at føle sig så låst fast uden motivation og gøremål, men når man så forsøger sig med noget, virker det bare sjældent. Hvordan kommer man videre/igang igen? Jeg har selv spekuleret på, om en spontan rejse ville gøre mig godt, et job? eller om jeg skal flytte - og få ændret mine omgivelser?! I det hele taget om mine ydre omgivelser overhovedet har indvirkning på min indre sindstilstand? Eller er det en normal følelse at have her i slutningen af 3.G - fordi jeg er ærlig talt bange for den bliver forværret, når jeg stopper i gymnasiet. Jeg er så desperat efter noget der kan give mig blod på tanden igen, som ting plejede at gøre. Hvad gør man når man rammer sådan et "status quo" i livet? BTW: så er jeg altså ikke depressiv

Svar:
Kæreste dig.
Du beskriver nogle rigtig svære følelser, som de fleste mennesker på et eller andet tidspunkt i deres liv vil have små perioder med. Livet bliver så ensformet, hverdagene smelter sammen, og intet kan rigtig sætte gang i én længere. Du beskriver det selv virkelig godt - man mangler et "drive" i livet og hverdagen, det hele er bare "status quo". De følelser, du beskriver, ensomhed, tomhed, distance og manglende motivation, er noget, de fleste kender til. Det er noget, man sagtens kan føle i perioder af sit liv. For det meste er det noget, der ret hurtigt går væk igen, og man kommer tilbage til sig selv, uden behov for behandling eller hjælp. Men for andre hænger disse ting ved, og man kan kæmpe og kæmpe for at komme ud af det, men i sidste ende grave sig selv endnu dybere ned. Det er derfor følelser, der virkelig skal tages alvorligt.
Det er rigtig godt, at du skriver. Der er i det, du skriver, et meget tydeligt ønske om bedring, og det er et godt tegn. Din detaljerede beskrivelse af de ting, du føler, viser også, at du har reflekteret en hel masse over din tilstand lige nu. Du har også tænkt over forskellige ting, der måske kunne hjælpe på, hvordan du har det. Jeg synes, det er nogle gode ideer, du kommer med. Det ydre kan spille en kæmpe rolle for, hvordan vi har det indeni, så nogle gange kan en ændring af det ydre også sætte gang i en ændring af det indre. Jeg kommer dog til at bide mærke i, og måske er det bare noget jeg læser ind i det, at dine løsningsforslag udstråler et eller andet behov for at komme væk. At flygte. Det er helt naturligt at føle denne lyst, særligt når man føler, man sidder fast i livet. Det forstår jeg udemærket godt, og jeg kender det helt sikkert også fra mig selv. Det KAN også sagtens hjælpe at stikke lidt af, at tage lidt tid til sig selv. Måske i virkeligheden bare det at gøre ET ELLER ANDET. Man tager en beslutning, man tager kontrol. Jeg synes dog stadig, det er værd at tænke over, hvorfor du gerne vil væk. Er det noget ydre eller indre du vil væk fra? En spontan rejse vil give mulighed for at tage en pause fra hverdagen og ville sagtens kunne "kick-starte" dit indre lidt. Lidt fysisk afstand ville også kunne give dig mulighed for at reflektere over de ting, der sker, indre som ydre.
Du slutter af med at skrive, at du altså ikke er depressiv. Og jeg tænker lidt over, hvorfor du mon skriver det så definitivt? Er det noget, du har bestemt, at du ikke er? Jeg bliver nødt til at fortælle dig, selvom du nok godt ved det, at at alle de ting, du beskriver, at du føler, indgår i symptomerne for depression (læs mere her). Man kan sagtens have lette depressive symptomer uden at have en depression. Man kan også godt komme videre fra disse symptomer selv, uden at måtte søge hjælp. Der er bare nogle faretegn, man ikke må ignorere eller underkende. For eksempel hvor lang tid, man har følt disse ting. Du skriver selv 'de sidste par måneder'. Det er lang tid, længere tid end det kræves af depressionsdiagnosen. Det er virkelig stærkt af dig, at du vil bekæmpe det her selv. Men det du beskriver er depressivt. Det er ikke sikkert, du lever op til en diagnose, men derfor er det stadig noget, der skal tages meget alvorligt, som du jo også gør. Hvis man er vant til at kunne klare alle udfordringer selv, kan det være enormt svært pludselig at erkende, at man måske ikke kan komme videre selv. Det kan også være, det hele lige pludselig ændrer sig for dig, eller at du finder ud af, hvordan du kommer videre. Men der er risiko for, at det ikke er så let endda, og det er der jeg håber, du vil lytte lige så meget til dig selv og måske snakke med din læge om det, så du kan få hjælp. Det er vigtigt at gribe sig selv inden symptomerne forværres. Der er intet galt at søge hjælp, det er bedre end at risikere, at det bliver værre. Så slutteligt vil jeg anbefale dig at tage en snak med din læge, hvis du fortsætter med at have det sådan her. Det betyder ikke nødvendigvis, at du får en diagnose, men en læge vil kunne hjælpe dig med at afgøre, hvad du har brug for for at komme bedst videre.
Men som sagt; der er ting, du selv kan gøre for at forsøge at forbedre din måde at tænke på og føle på. Læs for eksempel mere her og her. Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og tager dine egne følelser og tanker alvorligt.
Jeg håber virkelig, at du snart får det bedre og bliver glad i din hverdag igen, det fortjener du. Skriv endelig igen eller kom forbi en af vores chats til en snak.
Sophie