Mega bange for fnat
brevkassespørgsmål af
Olivia
17 år
Hej, jeg er en pige, som går på efterskole. Der har været udspredt fnat, og jeg er bange for jeg har fået det. Hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så burde jeg nok få det tjekket, eftersom jeg er rimelig sikker på jeg har det. Mit problem er, at jeg er rigtig rigtig bange for at sige det. Og ikke mindst til dem jeg bor med. Jeg har også en næsten kæreste, som selvfølgelig blir nød til af vide det. Men udover det er mega grænseoverskridende at sige, så er jeg bange for at det påvirker dagligdagen. der er nemlg elevfest på fredag, som vi glæder os ubeskrivelig meget til, hvorefter jeg skal sove ved ham. Men er bange for hvis jeg siger det med fnat, at man så skal hjem i flere dage og i behandling? Alt den usikkerhed gør mig rigtig utryg og bange.. og gør så jec ingenting tør at gøre ved problemet

Svar:
Hej
Det kan føles rigtig pinligt at sige, at man har fnat, så jeg forstår godt, at du tøver. Har du ikke gjort det endnu, er det dog vigtigt, at du tager til lægen, så du kan få det undersøgt. På den måde kan du få den rigtige behandling, og undgå noget af det fysiske ubehag.
Du skrev, at fnat havde været udbredt på efterskolen. Hvad gjorde dem, der var ramt og kom i behandling? Kom de hjem i behandling et par dage? Det kan du bruge som rettesnor for, hvad der kommer til at ske.
Det føles mega grænseoverskridende, men ville det ikke være værre, hvis din næsten kæreste fik fnat, fordi du ikke havde fortalt ham, at du havde det?
Jo hurtigere du får behandling, og der kommer styr på hvem du evt. kunne have smittet, jo hurtigere stopper udbrudet, og jo hurtigere behøver du ikke tænke på det længere. Så få det tjekket ved lægen, så du ved, hvad du skal forholde dig til.
Med venlig hilsen
Luna