Aseksuel. Er jeg det

brevkassespørgsmål

Aseksuel. Er jeg det

brevkassespørgsmål af
Silje
14 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 14 snart 15. Pigerne og drengene i min klasse er begyndt at snakke om det modsatte køn som værende lækre, godt kysseri, nogle om sex og andre om kærester og intet af det siger mig noget. Faktisk bliver jeg lidt utilpas og bøjer mig længere over mit skolearbejde. Når jeg ser romantiske film og der er intime scener synes jeg enten at det er underligt, kedeligt, akavet, lidt ulækkert og noget der ikke kommer mig ved. (Jeg har ikke et problem med romance kun når det bliver intimt, jeg ville hellere se en rumfilm). Jeg har en dreng i min klasse som er min bedste ven. Jeg sagde på et tidspunkt at jeg godt kunne lide ham, men det var bare fordi at jeg gerne ville tilbringe mere tid med ham på et venne niveau. Er det for tidligt at sige jeg er Aro ACE, og hvis jeg er hvordan for jeg sagt det. Kan jeg godt være Aro ace selvom at jeg aldrig har haft sex eller kysset en dreng eller pige før. Kh den forvirrede pige

Svar:

Kære dig,

Hvor er det godt, du skriver. Jeg tror, at rigtig mange kan genkende det, du skriver og de tanker, du gør dig. Jeg tror faktisk slet ikke, det er så unormalt, at man føler sig lidt anderledes fordi man måske ikke synes de samme ting er spændende. Så kan man hurtigt komme til at tænke, at fordi de andre snakker en hel masse om kærester og kysserier, så må det være normalt, og hvis man ikke selv synes, det er spændende, så må det være fordi man er unormal. Og så giver det pludselig mening at tænke, at man måske er aseksuel eller aromantisk.

Jeg kan ikke sige noget om, hvorvidt du er det eller ej. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at synes, at det med romantisk og sex er spændende, og det er helt normalt ikke at være så interesseret i det endnu på din alder. Det er der helt sikkert mange andre, der også føler. Det kan sagtens komme senere, det ville slet ikke være mærkeligt. Det er også vigtigt at sige, at der jo bestemt heller ikke er noget galt med mennesker, der er aseksuelle eller aromantisk. De er hverken mærkelige eller forkerte, og det er helt okay at have det sådan.

Så i forhold til dine spørgsmål om, hvorvidt det er for tidligt at sige, at du er aseksuel/aromantisk, så vil jeg sige ja. Jeg synes, du skal give det lidt tid. Det er helt normalt ikke at være så interesseret i de ting endnu. Det kan være du om fem år stadig har det sådan her, og så kan det også være det til den tid er meget tydeligere for dig. Det er vigtigt, at du ikke presser dig selv til nogle ting, du ikke har lyst til, så derfor er det bare rigtig godt, at du lytter til dig selv og gør det, du har lyst til. Du behøver ikke have sex med nogen, for at føle om du er aseksuel eller ej. Hvis du ikke har lyst, har du ikke lyst. Man skal kun have sex, hvis og når man har lyst.

Men giv det lidt tid, du behøver ikke sætte dig selv i boks endnu. Her og her kan du læse mere om det at være aseksuel, aromantisk og alt mulig andet om seksualitet og lyst. Ellers er du altid velkommen til at skrive her eller besøge vores 1-1 chat eller vores gruppechat (der kommer faktisk en dag i november, hvor seksualitet også er et emne). Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål