Maven
brevkassespørgsmål af
Tanja
22 år
Hej. Nogen gange for jeg så lidt ondt i maven efter jeg har haft sex men han kom ikk op i mig? Jeg vil gerne vide hvorfor jeg for ondt nogen gange selvom det er længe siden jeg har haft sex?

Svar:
Hej Tanja.
Jeg kan godt forstå, hvis du undrer dig over, hvorfor du har ondt i maven efter sex, også selvom det længe siden. Så det er godt at du skriver ind.
Det kan være lidt svært for mig at vide, hvad det kan skyldes. Der er nemlig forskel på at have ondt i underlivet, og så have ondt i selve maven. Uanset så tror jeg ikke, at du kan få ondt i maven af sæd, nok nærmere kan det måske svie lidt i underlivet. Hvis det er i underlivet, du har haft ondt, så kan det måske hænge sammen med, om ham du har været sammen med, har været meget stor eller om I har prøvet nogle stillinger, som har gjort dig lidt øm i underlivet. Det er meget almindeligt, at man kan blive lidt øm i underlivet efter sex og det er slet ikke noget, der er farligt.
Hvis dine smerter er noget, der går dig meget på, og det måske er selve maven, du får ondt, så vil jeg foreslå dig at tage et smut forbi din læge, som kan undersøge dig og finde ud af om, og i så fald hvad, der kunne være galt. Det er nok den eneste måde, at du kan få ro i sindet på. Du kan prøve at notere dig, hvornår du har haft ondt i maven - er det kun efter sex, hvor henne i maven, hvordan smerterne er og i hvor lang tid de har varet. Det er alt sammen noget information, der kan hjælpe lægen med at blive lidt klogere på, om der er noget galt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så håber jeg, at din læge kan hjælpe dig med at finde årsagen til, at du har haft/har ondt i maven.
Bedste hilsner Laura