Tillid
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg har meget svært med tillid til andre, og især min kæreste. Nogle gange tænker jeg på om jrg kan stole på min mavefornemmelser når jeg ikke har tillid til nogen? Jeg får perioder hvor jeg tænker meget, og ikke kan spise og bare græder, på grund af jeg har mavefornemmelser, og folk siger jo at man altid kan stole på sin mavefornemmelse? Hvad skal jeg gøre, jeg har snakket med min kæreste tit og de ting jeg tænker på, og der er bare ingenting, men den bliver ved med at hænge i luften.

Svar:
Kære du.
At have tillid til andre mennesker er noget helt grundlæggende i de forhold vi har til andre mennesker. Så jeg kan godt forstå, at det går dig rigtig meget på, at du måske har dårlige mavefornemmelser og ikke har tillid til andre - og særligt din kæreste.
Når du læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om der er sket noget i dit liv eller mellem din kæreste og dig, som gør, at du har svært ved at have tillid til ham og andre? De mavefornemmelser du skriver om, er en lidt sjov størrelse, for det er svært at vide, hvor de kommer fra. Nogen mener, at mavefornemmelser opstår på baggrund af vores tidligere erfaringer, så hvis man kommer ud for noget, som man har været i før, så kan man hurtigt få en fornemmelse for, om der er en situation der er god eller dårlig. Så det kan være, at du måske har været ude for noget tidligere, som dine mavefornemmelser er et udtryk for. Nogen mener dog også, at mavefornemmelser er noget, som vi ikke har kontrol over, og på en måde er en slags 6. sans til at hjælpe os med at træffe beslutninger. Og endelig kan man også sige, at mavefornemmelser kan opstå på baggrund af de følelser, vi har. Men vores mavefornemmelser kan også snyde, for det kan også være vores frygt eller angst for noget, som påvirker vores mavefornemmelser. Så du har ret i, at det altid er rigtig godt at stole på sin mavefornemmelser, men også huske, at nogen gange, kan den også snyde, for så kan det forveksles med nogle følelser som angst eller frygt for noget bestemt, som måske slet ikke er farligt. Med det sagt, så kan jeg godt forstå, hvis du er meget forvirret og ikke det så godt, hvis du generelt går rundt med en dårlig mavefornemmeslse.
Du skriver, at det især er din kæreste, du har svært ved at stole på. Når man ikke har tillid i sit parforhold, så kan det være et udtryk for, at man faktisk prøver at passe på sig selv. Hvis man nu er bange for, at forholdet ender galt eller den man er sammen med kommer til at såre en, så kan de tanker godt komme til at fylde så meget, at man faktisk ender med ikke at have tillid og stole på personen, fordi man er bange for at blive såret, og så prøver man at beskytte sig selv inden det sker. Jeg håber, at det giver mening? For måske er dine dårlige mavefornemmelser og manglende tillid et udtryk for, at du er bange for, at der sker noget dårligt eller du bliver såret. Problemet med den "strategi" er bare, at det kan ende med at skubbe ens kæreste helt væk fra en, hvis han eller hun faktisk ikke har gjort noget eller givet en nogen grund til, at man ikke kan stole på vedkommende.
Jeg synes derfor, at det er rigtig godt at du har snakket med din kæreste om det, selvom der måske ikke kommer noget konkret ud af det. Og jeg tænker egentlig, at du skal blive ved med at snakke med ham om det, for det lyder til at det er noget der påvirker dig meget, og går udover din generelle trivsel. Jeg vil også foreslå dig, at du kan begynde at skrive ned, hvad det er for nogle tanker du har, hvad er det din mavefornemmelse siger dig, hvornår opstår det, hvad føler du, at din mavefornemmelse siger at du skal gøre. For ved at skrive det ned, kan du måske bedre få et overblik over, hvor den manglende tillid stammer fra. For jeg tror også, at din mavefornemmelse prøver at fortælle dig noget - det er bare spørgsmålet hvad. Og der kan det hjælpe at skrive sine tanker ned. Prøv også at tænk over alt det, der er sket i dit liv, hvor du har mistet tilliden til andre - alle situationer kan spille ind, for det kan godt påvirke, hvordan du har det nu.
Jeg synes, at det er godt at du lytter til dig selv! Bliv ved med at gøre det, men vær ikke bange for at opsøge hjælp, for det kan være svært helt at finde ud af, hvad det er, ens tanker og følelser fortæller en, og hvad man kan gøre, for at stole på andre mennesker igen. Du er meget velkommen i vores chat, hvis du har brug for at snakke anonymt med en rådgiver om, hvordan du har det. Selvom det er svært, så er det muligt at få tillid til mennesker igen, uanset hvad man har været udsat for eller har oplevet. Men det kræver, at man arbejder lidt med sig selv og sine tanker, og når det handler om ens kæreste, så er det rigtig godt at lukke personen ind i den proces.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om, hvordan du har det.
Mange hilsner Laura