Masse spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Jeg har en masse spørgsmål. Jeg prøvede at skrive i chatten, men personen kunne ikke rigtig hjælpe. lad os starte
en gang imellem når jeg kigger på en skærm som en computer skærm får jeg en mærkelig følelse i øjnene. Som om at jeg skal lukke dem fordi jeg får lys eller luft ind i dem. Tror også jeg har oplevet det uden en skærm....men ved ikke. Er det normalt?
Der var på et tidspunkt da jeg gik i 0 klasse at jeg ikke kunne lide at gå på skole toiletterne. Jeg fik min ven til at vente udenfor fordi jeg ikke gad lukke døren. Kan ikke rigtigt huske det....men ihvertfald det der skete. Jeg kunne ikke finde ud af at tørre mig så jeg valgte åbenbart at smøre lort på toiletet. Da jeg gik ud gik han ind og senere fandt alle ud af det (mange) og så var der ingen der gad at være sammen med mig i klassen fordi jeg var klam....det problem er slet ikke en ting mere....har sindssygt mange venner og de har glemt det. Men er der noget galt med mig at jeg åbenbart valgte at smørr lort på toillet...hvad gik der galt med mig? Men er det fint eller vil det sige at jeg har en eller anden sygdom. Det påvirker mig ikkke mere fordi at der ikke er nogen der taler om det.
For et par dage siden havde jeg lidt støv bag mit ene øre...noget jeg kunne smulre af...er det normalt? skal jeg bare bruge noget fugtighedscrem?
Kan man få en kønssygdom igennem et kys. Har ikke nogen kæreste eller noget, men vil bare vide det til fremtiden. Kan man få en kønssygdom igennem kys?
For et par dage siden havde jeg skummet tis 1-2 gange. Nu har jeg det ikke mere, men får det en gang imellem. Er det normalt? Og hvor mange gange skal man tisse hver dag? Jeg så en film hvor der var en der tissede og så fik jeg selv lyst til det...tror det er normalt. Der stod også noget med at hvis man havde holdt sig i lang tid kunne det godt ske
en gang imellem får jeg en følese i hovedet. Altså jeg ligger ikke rigtigt mærke til det, men sådan en lidt pressende følese i sådan 10 sekunder. bare lidt presse følese. Det påvirker mig ikke.... og tror det er normalt, er det? Burde jeg gå til lægen, det er nok ikke nødvendigt.
Jeg så en film med meget vold i "the baby sitter" hvor der var nogen der fik alle mullige ting ind i sig fx knive og meget blod. Jeg synes det var klamt da jeg så det...men hvis det vil påvirke mig vil jeg nok få marridt og det har jeg ikke. Jeg har næsten ikke tænkt på det, så det vil sige at jeg godt kan klare voldige film, ikke? altså det har ikke påvirket mig.
Da jeg vågnede i morges havde jeg en lidt fuld mave agtig. Tror det var fordi jeg ikke havde tisset i lang tid. Jeg var på stranden i går og vi gik kl 2-3 og tissede der. og så da vi kom hjem cirka ved 11 tiden tror jeg at jeg tissede men er ikke sikker. Og så da jeg vågnede i dag cirka 10-11havde jeg en lidt fuld mave og meget meget lidt ondt eller næsten ikke ondt. Og jeg kunne også mærke jeg skulle tisse. Så da jeg tissede gik det væk. Så det vil vel betyde at jeg havde det fordi at jeg ikke havde tisset i lang tid. Har regnet det ud og det var 22 timer cirka tror jeg. Men tror du så det kan være farligt? nu er det jo gået væk. Føler det er virkelig meget tid ikke at tisse i. Jeg håber det ikke er farligt
men tak for hjælpen

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt at du har lyst til at stille dine spørgsmål her, i stedet for at gå rundt og være i tvivl. Jeg skal gøre mit bedste for at svare.
1. Kigger på skærm: Du skriver at du nogle gange får en mærkelig fornemmelse i øjnene når du kigger på en skærm, og nogle gange også når du ikke kigger på skærm. Det er desværre ikke muligt for mig at sige om det skyldes noget normalt, som f.eks. at du har set på skærm for længe, eller at dine øjne er trætte og har brug for en pause, eller om det måske er et tegn på at du har brug for at få tjekket dit syn ved en brilleforhandler. Hvis du gerne vil udelukke det sidste, så tilbyder de fleste brilleforhandlere at lave et gratis synstjek, så det kan du overveje næste gang du kommer forbi der. Du kan også tage en snak med sundhedsplejersken på dine skole, som jo også tjekker dit syn i løbet af din skoletid. Fortæl hende/ham om det du oplever, og så er jeg sikker på at hun/han kan hjælpe dig med at tjekke det.
2. Lort på toilettet: Du skriver at du, i 0'klasse, kom til at smøre lort på toilettet, fordi du ikke vidste hvordan du skulle tørre dig ordentligt. Du skriver også at det ikke påvirker dig mere. Jeg tænker ikke at der er noget galt med dig. Når man går i 0' klasse, så er man stadig ret lille og ved at lære hvordan man gør de forskellige ting. Smører du stadig lort på toilettet? Hvis nej, så tænker jeg at du kan være helt rolig. Hvis ja, så kan det godt være at du enten skal øve dig lidt mere i at tørre dig, eller i hvert fald spørge dig selv om hvorfor du har lyst til at gøre det. Hvis det sker automatisk eller som noget du føler du SKAL (altså tvang), så kan det måske være tvangshandlinger. I så fald, så skal du fortælle dine forældre om det, og få dem til at hjælpe dig med at kontakte din læge, så du kan blive udredt i psykiatrien. Det er ikke farligt, og ofte så vil tvangstankerne/handlingerne være så slemme, at du har svært ved at leve dit liv ordentligt. Det lyder nu ikke til at det er sådan det er, så jeg tænker at du kan være rolig og give slip på det. Særligt fordi det ikke påvirker dig mere.
3. Smulder bag øre: Det er meget normalt at få skidt bag øret, og særligt her i varmen kan der nemt samle sig skidt i sveden, som bevæger sig ned bag øret. Så når du gnupper på det, så vil det smuldre af. Jeg tænker at det bedste du kan gøre, er at vaske dig godt bag ørene når du er i bad, og så kan du evt. lige tørre dig med et stykke toiletpapir bag ørene nu og da. Hvis du nu oplever at det klør eller begynder at skalle, så kan det også godt være at fugtighedscreme er en god løsning.
4. Kønssygdom: Både og. Du kan godt få f.eks. herpes hvis du kysser med en, som har forkølelsessår (som er herpes). Herpes sætter sig i kroppen, men smitter kun hvis det er i udbrud, så ofte vil det være tydeligt at se på området rundt om læberne. Du kan også godt få kønssygdomme hvis du bruger munden til f.eks. at give oralsex på een som er smittet, men ved et normalt kys på munden, er det altså meget få ting du kan blive smittet med. Hvis du er lidt mere nysgerrig på det med kys, så kan jeg anbefale dig at læse den her artikel fra sexlinjen.dk
5. Skummet tis: Når tisset skummer, så er det ofte et tegn på at der er meget protein indhold i tisset. Det er som udgangspunkt ikke farligt, og så længe det ikke sker hele tiden, så kan du være helt rolig. Hvis det begynder at ske hver gang du tisser, hvis det begynder at gøre ondt eller hvis der f.eks. er blod i tisset, så skal du kontakte din læge med det samme. Så skal du nemlig lige tjekkes. I forhold til tis, så kan du også se på dit tis om du får nok vand/væske. Hvis tisset er meget gult/orange, så skal du drikke mere vand/væske. For langt de fleste vil tisset være mørkt om morgenen, fordi man har gået mange timer uden at indtage væske. Men det skal gerne blive mere klart i løbet af dagen, efterhånden som man drikker vand. Det er ikke farligt hvis det er mørkt, men det er en god måde at se om man får nok at drikke.
6. Pres i hovedet: Det er rigtig svært for mig at vurdere om det er normalt at du oplever et pres i hovedet. Du skriver at det ikke påvirker dig, og at det kun sker i 10 sekunder, så derfor tænker jeg ikke at det er farligt. Her vil jeg dog gerne lige understrege at hvis det bliver værre,varer længere tid eller hvis du begynder at blive påvirket af det, så skal du kontakte din læge. Men indtil da, kan du måske være lidt undersøgende på hvornår det sker. Er det på tidspunkter hvor du har drukket for lidt vand? Har du kigget meget på skærm? Har du været meget koncentreret op til? Se om du kan blive klogere på hvornår det sker, fordi det kan give dig en idé om hvorfor det sker.
7. Voldelige film: Det lyder til at du godt kan klare voldelige film. Som du selv skriver, så er du ikke påvirket af de ting du så, og du har ikke haft mareridt eller lignende efterfølgende. Det er meget forskelligt hvornår man er klar til at se scener med f.eks. voldeligt indhold, men ofte så vil der være en anbefaling på filmen. Det kan være en god idé at følge den anbefaling, men du skal selvfølgelig også mærke efter. Det virker til at du er ret god til at mærke efter, så jeg tror ikke at du skal være bekymret.
8. Fuld mave: Det lyder helt klart til at du havde brug for at komme på toilettet, og det lyder også til at følelsen i maven forsvandt, da du tissede. Som udgangspunkt skal du altid tisse når du føler behov for det - selvom det er muligt at holde sig i en periode, f.eks. hvis man står i kø i supermarkedet eller lige er et sted hvor det er umuligt at komme på toilet. Det kan også være mens man sover, hvor din krop sætter de fleste funktioner ned i kraft, så du kan få en god nats søvn. Det er derfor heller ikke farligt at vente f.eks. 22 timer med at tisse, hvis du sover en del af dem. Ofte vil din krop også vække dig, hvis det bliver meget nødvendigt. Prøv at se om du kan lade være med at holde dig alt for meget, for det er hårdt for din blære. I rigtig slemme tilfælde kan din blære også tage skade, men det tænker jeg slet ikke er aktuelt for dig. Hvis det sker, så vil du få rigtig ondt - så meget ondt at du ikke kan bevæge dig. Så tis du bare når du skal. Så passer du godt på din blære.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Venlig hilsen
Camilla
P.s det er også helt normalt at få lyst til at tisse når andre taler om at tisse eller hvis du ser nogen der tisser på tv. Det handler bl.a. om at vi mennesker godt kan lide at spejle hinanden. Det samme sker, når der er en som gaber. Så vil det ofte smitte til andre.