Maling på duge, inspiration
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Lise (: Jeg er sørme blevet et år ældre siden sidst, jeg skrev, men jeg er stadig igang (: Jeg kunne godt tænkte mig at vide, om man kan male på voksduge og i såfald med hvad? Og så er jeg igang med at lave en lille bog, til en veninde. Jeg skriver alle de digte ind, som jeg har skrevet til hende. Jeg skriver med gelpenne, men er lidt bekymret for om det bliver kedeligt for hende i længden at sidde og læse. Har du måske en idé til lidt afveksling? Jeg har overvejet at sætte klistermærker i, men jeg tror det vil ødelægge 'stemningen' af bogen (sort, skindagtig, indbundet, med blanke sider - udover mine ord selvfølgelig, smil). Jeg kunne selvfølgelig tegne noget deri. Jeg mangler lidt inspiration til mine billeder for tiden. Har du nogle kunstnere som jeg kunne låne bøger med værker af? Har været omkring Monet, Picasso, Van Gogh, Honoré Daumair, Julie Nord (Som jeg Elsker - kender du hende?) og egentlig også en hel del andre. Men kom gerne med bud, jeg modtager med kyshånd (: Kreative hilsner A.

Svar:
Hej og tillykke med de 18 år !
Det er dejligt, du har så mange ideer, du gerne vil prøve af. Når du maler på voksdug, er mit bedste bud, at du skal bruge cykellak. Det er vigtigt, du står ude med det. Det er ret giftigt. Men det er sjovt at male, strinte og trykke med, og det holder !!  Du kan også ridse i det, når det er tørt. Du kan "ridse" et af dine digte med en hobbykniv eller er skarp genstand.
Din veninde får en meget personlig gave fra dig   og jeg tror, du er på rette spor, når du tænker på at tegne noget til hende. Tegning passer godt til digte. Du kan bevare et enkelt farvemæssigt udtryk - hvis du holder dig til gråtoner. Hmm. inspiration - jeg synes nu, du kan rigtig meget selv. Men jeg har to forslag til inspiration (som jeg selv har haft meget glæde af) :
1. http://www.mcescher.com/
Escher blander virkelighed med mønstre.
og så er der Gaudi, der laver mønstre på hans bygninger bl.a. i Barcelona. Prøv at se her. Du kan låne bøger med deres billeder på biblioteket, og du finde en del på nettet.
Jeg håber mine tips kan bringe dig videre med dine billeder. Jeg synes dine spørgsmål er spændende og inspirerende. Der er mange muligheder, og det er vigtigt du mærker, hvad du har mest lyst til.
God arbejdslyst og mange hilsner fra Lise.