Madvaner

brevkassespørgsmål

Madvaner

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Mit Spørgsmål: Hej... Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en lidt større viden omking mine kostvaner.

Jeg har peioder hvor jeg sulter mig selv og spiser ca. 800 kcl om dagen eller mindre. Og så dyrker jeg i det hele taget meget motion. Så har jeg dage hvor jeg spiser som alle andre.

Det vil jeg i hvert fald tro. Grunden til at jeg ikke er helt sikker er, at jeg har et temmelig forvrænget forhold til mad og har haft det i flere år.
Men.. Så har jeg også perioder hvor jeg kaster op når jeg har spist og har sommetider ædeflip med efterfølgende opkastning. Det er meget forskelligt hvor længe disse perioder varer, det kan være alt fra et par dage til nogle måneder.

Men det jeg ville høre var, hvad gør det her ved min krop? Både på kort og lang sigt? Jeg ved godt at jeg mishandler den, men det er så svært at komme ud af.
Nogle siger, at jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg er ikke selv helt sikker? Jeg har læst om det på nettet, men synes ikke rigitg at jeg kan placere mig selv under en kategori.

Kan jeg skade mig selv alvorligt når jeg skifter imellem disse perioder? Jeg er ikke undervægtig overhovedet, men min vægt svinger meget.

Mit kæmpe problem er også, at jeg simpelthen ikke kan komme ud af det her helvede jeg er havnet i for flere år tilbage. Og jeg ved ikke hvodan man spiser normalt og taber sig rigtigt. For jeg vil gerne tabe mig.

Ville det være en god ide at gå til en diatist? Og i så fald, er dette dyrt? Det er ikke sikkert at jeg kan få svar på alt dette, men det ville være rart at få et billede af hvad jeg egentlig gør ved min krop, for jeg tør ikke gå til lægen, det er jo ligesom lidt min egen skyld.

Mvh. en pige på 17 år

Svar:

Kære pige 17 år.

Tak for din henvendelse.

Hvad det helt konkret gør ved din krop, at spise på den måde som du beskriver, er vanskeligt at besvare helt eksakt, da jeg ikke er læge og kender til alle de kropslige funktionsmåder.

Men jeg ved så meget, at det hormonelle system, mave/tarmsystemet og blodsukkerbalancen i hvert fald bliver voldsomt belastet af en meget uregelmæssigt fødeindtagelse.

I mine øjne har du en spiseforstyrrelse - Som du selv skriver, så syntes jeg også det er svært at definerer en spiseforstyrrelse ud fra den ene eller anden katagori - Men du har et usundt forhold til det at spise/indtage mad/din krop.

Du siger selv, at du ved at du mishandler den og at du ikke kan komme ud af dit helvede - det er et kæmpeproblem for dig.

Ja, det kan være næsten umuligt at komme ud af det alene. Derfor er det rigtig godt at du nu rækker ud og fortæller om dit problem. Noget der er så vanskeligt, skal man have hjælp fra andre til at løse.

Jeg forstår godt din tanke om "at det er din egen skyld", så derfor vil du ikke gå til lægen.
Jeg syntes det er vigtigt at du øver dig i at snakke med voksne mennesker om de tanker du går med. Når du går alene med det, så bliver det et selvdestruktive mønster og det bliver sværere og sværere at komme ud af.

Jeg syntes du skal starte med at vælge en eller to voksne ud som du stoler på og har et godt forhold til og så prøve at snakke med dem om dine tanker. Det kan være dine forældre, en lærer eller måske en anden i familien du er tryg ved.

Det kan sommetider være en god ide at skrive et brev til den person man gerne vil snakke med. Så er man sikker på at få ordene og følelserne med.

Jeg vil også foreslå dig at tage kontakt til www.lms.dk og høre hvor de har en gruppe i nærheden af dig, som du kan opsøge. Gå ind på deres hjemmeside og kig lidt omkring, der er rigtig mange gode ting.

Jeg vil ikke kommentere på din vægt eller på kostråd, da jeg mener du har brug for kontakt til netværk, med fokus på spiseforstyrrelser.

Håber at du kan få mod/hjælp til at kontakte din læge, så du evt. kan få en henvisning til psykolog/psykoterapeut.

Du kan også henvende dig i chatten her på Cyberhus. Det kan vær en god måde at øve sig p at snakke om det og så bliver du hørt.

Håber du i dette nye år, vil blive ledt ind til en mere kærlig måde, at behandle dig selv på.

Dbh Else Marie

Skrevet 6/1-09 af Pige 17 år