madpakke
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har haft anoreksi og er lige blevet udskrevet efter at have være indlagt siden juleferien.
Jeg skal starte forfra i 1. g på et nyt gymnasium. Jeg følger en madplan som skal holde min vægt der hvor den er nu. Jeg har dog tabt lidt fordi jeg motionerer en del.
På planen skal jeg spise 3 halve skiver rugbrød med pålæg, et stk. frugt og 2 dl letmælk til frokost. Jeg er lidt træt af den frokost, især når jeg skal til at have den med som madpakke efter ferien.
Jeg har ringet til diætisten på hospitalet, men kun kan ikke hjælpe mig fordi behandlingen er afsluttet.
Har du nogle forslag til hvad jeg kan spise i stedet for? Jeg har tænkt på om der er nogle grovboller eller salater, men jeg kan ikke rigtig finde noget. Jeg er 'vegetar' men spiser æg og mælkeprodukter og lidt fisk.
Hilsen S.

Svar:
Kære pige 16 år.
Tak for din henvendelse.
Jeg mener at rugbrød er et godt grundlag for en solid frokost, men du kan sagtens variere den fra dag til dag.
Hvis der f.eks er rester fra aftensmaden (a la pasta, ris, kartofler) kan du blande det med divs. grønt som f.eks. gulerødder, spidskål, radisser, friske ærter etc. samt æg eller fisk eller kikærter/bønner.
Kom 1 spk. hørfrø el. valnøddeolie henover, så får du et fuldgyldigt måltid.
Hvis det er vanskeligt at finde gode grovboller i butikkerne vil jeg anbefale dig/din familie at bage en stor portion selv, så der er nogle at tage af i fryseren, når hverdagen begynder. Gerne bagt bl. af spelt- og rugmel.
Held og lykke med din nye skolestart !
De bedste hilsner
Else Marie