mad
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hey jeg er en pige på 13 :} hvis jeg spiser meget tager jeg hurtigt på men hvis jeg ikke spiser noget så får jeg en pæn slank krop men så er jeg sulten?= håber du kan forstå men håber også du kan hjælpe mig

Svar:
Hej med dig
Og tak for dit brev...Jeg er lidt i tvivl om hvad du søger hjælp til, men som jeg læser dit spørgsmål, som om det et råb om hjælp.
Du giver udtryk for, at der kun er to muligheder med hensyn til at spise. Enten at spise meget eller også spise ingenting. Begge dele er ikke sundt for dig. Du er 13 år og din krop skal voksne meget i de her år. Derfor er det simpelthen så vigtigt for dig, at du spiser ganske almindeligt og får en kost som giver dig alle de ting, som du har brug for.
Jeg tænker, at du måske er havnet i en spiral af tanker om mad og hvordan din krop skal se ud. Når du er fanget i sådanne nogle tanker, kan det være rigtig svært at komme ud af dem og få et sundt forhold til mad og din egen krop, derfor er det rigtig vigtigt at du har nogle voksne at snakke med om det, så du kan blive i stand til at skifte fokus.
Jeg synes du skal få snakket med dine forældre om de tanker som du går med. Måske kan I få snakket om det mad som din krop har brug for og hvordan en teenagekrop skal se ud. Alle er nemlig forskellige, men lige nu skal din krop vokse og derfor har den brug for god og sund mad. Du kunne vise dem dit spørgsmål til mig og mit svar, på den måde kan det være nemmere at komme i gang.
Det kan også være en god idé at besøge chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne der er vant til at snakke om sådan nogle ting, måske kunne det være rart for dig. Og så kan du være anonym. Du har brug for at sætte flere ord på din situation og måske kan chatten hjælpe dig med det. Den har åben hver mandag til torsdag kl. 14-19.00
Mange hilsner fra Eva