mad
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej eva jeg er en pige på 12 år og jeg har et problem jeg syntes selv at jeg er tyk og jeg har gået meget op i hvad jeg spiser siden jeg var 8år selv om alle mine venner og min familie siger at jeg har en flot krop så ser jeg altid mig selv tyk og jeg ser minst mig selv i spejlet 5 gange om dagen. jeg har en rel med mig selv om at jeg ikke må ikke spise noget som der er mere fedt i end 10 gram fedt så hvad skal jeg gøre

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt høre at du går rundt og tænker rigtig meget over alt det her med vægt og hvordan du ser ud. Du har også en regel om, at du ikke må spise noget mad med mere end 10 gram fedt i. Jeg synes det er super godt at du har skrevet herind til mig og du spørger mig hvad du skal gøre.
Når du er 12 år, har din krop brug for en masse mad, både sunde grøntsager, frugt, men også fedt. Det er nødvendigt for at din krop kan udvikle sig som den skal og derfor er det vigtigt, at du får hjælp til at tænke anderledes omkring den mad du spiser.
Mit allerbedste råd til dig er, at du skal snakke med dine forældre. Det kan sommetider være svært at starte sådan en snak og derfor synes jeg du vise dine forældre det du har skrevet til mig og mit svar. På den måde kan det måske være nemmere at snakke om bagefter.
Hvad mon det er der fylder inde i dig? Det er min erfaring, at man sommetider kan skubbe nogle følelser til side, og så kun tænke på mad og hvordan man ser ud. Måske kender du også det?
Det kan godt være svært at snakke om alle de ting, og derfor synes jeg også du skal kigge forbi Chatrådgivningen på i Cyberhus. Her sidder der voksne der er vant til at snakke om sådanne følelser og tanker, og som du anonymt kan chatte med.
Mange hilsner fra Eva