Mødom
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kan man fjerne en piges mødom uden det gør ondt på hende hvis det gør ondt i forvejen når det er med fingeren eller ved sex

Svar:
Hej med dig
Det er super godt at høre, du er opmærksom på din pige, og at det ikke skal gøre ondt på hende, når I laver seksuelle aktiviteter sammen.
Når du spørger om man kan fjerne en piges mødom uden, at det gør ondt på hende, så forstår jeg det som om, at du gerne vil sikre dig, at det ikke gør ondt på hende, når I skal have sex første gang. Der er helt sikkert nogle ting, som du kan være opmærksom på, så det ikke gør ondt på hende, og jeg vil prøve at give dig nogle råd til, hvad du/I kan gøre.
Noget du kan prøve er at være ekstra opmærksom på pigens signaler, når du rører ved hende. Hvis en pige mærkes stram og oplever, at det gør ondt når hun får finger, så kan der nemlig være forskellige årsager. Det kan være helbredsmæssige årsager, men ofte handler det om, at det er kroppen der reagerer. Smerterne kan komme ved, at pigen spænder i musklerne omkring skedeåbningen. Det er ikke nødvendigvis med vilje, at pigen spænder, men det kan være en ubevidst reaktion på, at hun eksempelvis ikke er vant til at blive berørt i skeden. Det kan også handle om, at hun måske ikke er helt tryg ved situationen eller tidligere har oplevet, det har gjort ondt når nogen har givet hende finger. Derfor er det også en rigtig god ide, hvis I øver jer i at være åbne overfor hinanden, så I ved, hvad den anden synes er rart, eller ikke bryder sig om. Det er nemlig meget forskelligt, hvordan man har det med at lave seksuelle aktiviteter, og nogle kan være både spændt og nervøs over eksempelvis at skulle have sex for første gang. Hvis pigen er stram og ikke bliver våd, så kan det betyde, at hun er nervøs eller simpelthen ikke har lyst, så det er altid en rigtig god ide, at være opmærksom på pigens reaktioner og spørge ind til om de ting man gør er ok for hende, så man ikke overskrider hendes grænser. På den måde bliver det også mere trygt, at skulle have sex, fordi pigen ved, at du respektere hende og er opmærksom på, hvordan hun har det. For at skabe en afslappende stemning, så kan det også hjælpe med et forspil, hvor I kysser, kærtegner og måske siger søde ting til hinanden, så i er tændte og afslappede inden i går videre til sexdelen.
Jeg håber du kan bruge mine råd, så første gang bliver en god oplevelse for både dig og din pige. Og lige til slut, så husk endelig at bruge kondom, når I skal have sex, så I undgår uønsket graviditet og smitte at kønssygdomme.
Pøj pøj med det hele.
De bedste hilsner
Maren