Mærkelige drømme
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse
Jeg synes at det virker skræmmende at jeg nogle gange drømmer noget og nogle dage eller uger efter sker det.
F.eks har jeg lige været i sommerhus og lige før vi tog der hen havde jeg en drøm om at jeg var i en pool med min far og lillesøster, (det skal lige siges at jeg ikke havde set nogen billeder eller noget) og 2 ud af 7 af dagende vi var der kunne jeg mærke at jeg havde prøvet/ set det før.
Jeg føler på en måde at jeg er sindsyg af at jeg ikke kan få noget svar - jeg har mistet en tæt ven af mine mærkelige drømme! :(

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver skræmt, og kan blive bange for om det du drømmer kan blive til virkelighed. Særligt når du har drømt om at miste en nær ven.
Det du beskriver er noget de fleste mennesker kender til, så der er intet mærkeligt ved det du fortæller, og der findes faktisk også en rimelig god forklaring.
Det handler ganske enkelt om at din hjerne snyder dig. Kender du de at man ser et eller andet på afstand eller ud af øjenkrogen, som man tror er én bestemt ting, og når man kommer tættere på, eller ser efter, så er det faktisk noget helt andet. Det sker fordi vores hjerner faktisk er de vildeste computere, der kan arbejde vildt hurtigt. Så hvis man ser et eller andet ud af øjenkrogen, hvor man ikke kan se det helt tydeligt og klart, så tager hjernen over. Den bladrer igennem alle de billeder der er gemt i hjernen, og ser hvad der passer bedst, og når den har fundet det der ligner bedst, sender den det billede videre til det center i hjernen der fortolker det vi ser. Og uden at kunne se det helt tydeligt, føler du pludselig at du så en fugl(bare et eksempel) Når du så kommer tættere på, eller du drejer hovedet, kan du pludselig se, at det bare er et blad, og nu ligner det overhovedet ikke en fugl. Alt det her sker fordi vores hjerne prøver at hjælpe os.
Det er faktisk lidt det samme der sker, når vi føler at vi har været et sted før, eller oplevet en bestemt ting før. Din hjerne kan huske helt vanvittigt mange ting. Mange af tingene er nogle som du ved at du kan huske. Det kan eksempelvis være hvordan dine venner ser ud, eller hvor du bor, eller hvad du lavede sidste sommer. Tænkt på det som den del af hukommelse, som er sat i system. Ligesom hvis du skal finde en bog på et bibliotek. Du ved præcis hvor et bestemt minde står, og hvordan du finder det.
Men en stor del af din hukommelse er langt mere ubevidst. Prøv at forestille dig at du har en kæmpe kasse med millioner af puslespilsbrikker. Brikkerne passer ikke sammen til ét stort puslespil. Det er mere brikker som du kan bruge, hvis du nu har et puslespil, hvor der mangler en brik eller to.
Vores hjerner bruger hele tiden vores hukommelse til at hjælpe os med at finde ud af hvad vi skal gøre. Så særligt når vi er nye steder, eller laver nye ting, så prøver hjernen at finde noget i hukommelsen der kan hjælpe os til at vide hvordan vi skal handle lige nu.
Så når du oplever en situation, et sted hvor du aldrig har været, men du føler at det er sket før, så er det ganske enkelt fordi din hjerner har været inde i kassen med de mange forskellige puslespilsbrikker, og fundet nogle erfaringer og oplevelser, den så har sat sammen til ét "billede", der til forveksling ligner det du oplever og ser i det øjeblik. Alt det her sker på et split sekund, så for dig føles det som et ægte minde. Og nogle af de her brikker kan også sagtens være hentet fra dele af en drøm. Men der er en klar grund til at du oplever det som en følelse af at du har været der før. Og det er fordi at du ikke har et helt "ægte" minde, men kun det minde din hjerne har sat sammen af mange forskellige minder, oplevelser og situationer.
Puha...det var noget af en forklaring, og jeg kan godt forstå hvis det ikke lige giver helt mening, for det med hvordan vores hjerner virker er virkelig kompliceret.
Det vigtigste budskab er at du er fuldstændig normal, og dine drømme er helt normale. Mange drømmer at venner dør, og rigtig mange drømmer at de selv dør. Det er og bliver kun drømme, og ikke virkelighed.
Mange hilsner Lukas