Mærkelig menstrusion
brevkassespørgsmål af
S
15 år
hej jeg har tænkt meget på en ting angående min menstrustion...Har haft mens i ca 1-2 år og i starten var den meget slem (de første 2 gange) og nu er der næsten intet...er der noget galt med mig?

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå har du haft din menstruation i 1-2 år, men nu er den næsten ophørt.
Når man starter med at få sin menstruation kan det godt tage noget tid før kroppen vender sig til den nye situation. Det betyder at menstruationen kan være uregelmæssig både i størrelsen af blødningen, men også i længden af cyklus. Uregelmæssig menstruationscyklus er meget normalt og noget de fleste oplever i løbet af deres liv.
Jeg er dog lidt usikker på hvad du mener med at der nu "næsten er intet". Hvis du mener at din menstruation næsten er ophørt, dvs. at du kun sjældent har menstruation kan det skyldes flere ting. Først og fremmest er det vigtigt at undersøge om du er gravid (såfremt du er seksuelt aktiv) - man kan nemt købe en graviditetstest i supermarkedet der virker lige så godt som dem man køber på apoteket. Hvis du ikke er gravid kan den manglende menstruation skyldes flere faktorer - herunder intensiv fysisk aktivitet, stress, undervægt eller (mere sjældendt) forskellige sygdomme. Dvs. hvis du er begyndt at dyrke meget motion, føler dig stresset eller har tabt dig i vægt kan det godt medføre at din menstruation udebliver. De samme faktorer kan også påvirke mængden af blødningen, så hvis du regelmæssigt har menstruation, men synes du bløder mindre, kan det også skyldes en af de tidligere nævnte faktorer.
Såfremt du ikke er gravid skal du tage op til din læge hvis det er over 3-6 måneder siden du har haft din menstruation.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge