må min lære kigge i min taske
brevkassespørgsmål af
jens
16 år
hej Fordi min lære kiggede ned min taske, imens jeg tog min computer op Kunne hun se 2 bøtte snus. Så hun valgte uden min tilladelse at tage min taske ud af hænderne på mig. og åbne alle mine rum hvor hun så fandt 15 bøtter mere. Så hun sendte mig op på reaktors konter, hvor jeg fik en dags bortvisning. Og de konfiskerede alle mine bøtte. Så mit spørgsmål er om de gerne må bestemme hvad jeg har i tasken, og om de gerne må kigge i min taske uden min tilladelse.

Svar:
Hej med dig Jens
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen!
Du spørger ind til, om din lærer må bestemme hvad du har din taske, og om de gerne må kigge i din taske uden tilladelse. Jeg har forsøgt at undersøge det, men det er desværre ikke lykkedes mig at finde noget, hvor det står sort på hvidt. Som jeg læser det, så er det blevet forbudt at ryge cigaretter eller tage snus på danske skoler, og derfor vil jeg tro, at når din lærer har set de to første bøtter snus ved et tilfælde, så vil hun have ret til at konfiskere dem. Om hun har ret til at kigge videre i din taske efterfølgende, det bliver en gråzone, som jeg desværre ikke helt kan afklare for dig.
Jeg beklager, at jeg ikke kan give dig et mere konkret svar. Hvis du virkelig gerne vil vide det, så er mit bedste råd til dig at prøve at tage en snak med dine forældre og reaktor, og fortælle, at du oprigtigt er nysgerrig på, om det er tilladt at tjekke resten af din taske. Jeg vil håbe, at din reaktor eller måske en anden lærer for den sags skyld, vil kende reglerne og hjælpe dig med at forstå, hvad lærerne må og ikke må, når du er i skole.
Jeg håber, at du finder svar på det!
Med venlig hilsen
Dagmar