Må man det?

brevkassespørgsmål

Må man det?

brevkassespørgsmål af
Bodil
13 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

Hej

Jeg har sån en lille flirt med en dreng der er 17 år og jeg er selv 13. Vi snakker hver dag og det er fkn hygge. Vi vil gerne mødes men ved ik hvordan jeg ska fortælle  ine forældre det.

Vi har os snakket sån liidt om den sexuellelavalder (nu når jeg er uder 15 og han er over)og alt det der så jeg vil gerne høre hvad i vil sige?

Svar:

Hej Bodil

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan godt forstå, hvis du går med en masse tanker, så det er rigtigt fint, at du har valgt at skrive herind. Jeg vil prøve at se om, jeg kan hjælpe dig lidt.

Du skriver, at du har en lille flirt med en dreng, der er 17 år, men at du selv er 13 år. Det vil sige, at der er en aldersforskel på 4 år, som selvfølgelig kan betyde noget i forhold til, hvor man befinder sig henne i livet.
Du nævner også, at du gerne vil mødes, men ikke hvordan du skal fortælle det til dine forældre. Jeg synes, det er en rigtig god ide, hvis du fortælle dine forældre, at du skal mødes med ham. Jeg kan godt forstå, hvis du er nervøs for, hvordan dine forældre vil reagere, når de finder ud af aldersforskellen. Det kan være, at de bliver sure eller ked af det, men det kan også være, at de bliver rigtig glad for, at du faktisk har fortalt dem det.

En snak med dine forældre

En god ide er, at finde ud af, hvad du vil fortælle dine forældre. Du kan også overveje om, du er mere tryg ved at tale med en eller begge af dine forældre, måske er der en, du snakker rigtig godt med. Det er helt okay, hvis du synes, det bliver for meget, hvis det er dem begge. Lav en aftale med dem og finde et tidspunkt, hvor I skal tale sammen, så har du noget mere at forholde dig til. Find et sted, hvor du føler dig tryg og godt tilpas - det kan også være, at I skal gå en tur i stedet for at sidde hjemme rundt om spisebordet. Fortæl dem, hvordan du har det. Det er helt okay, hvis du synes det er svært, det må du også gerne sige til dem, så giver det også dem en bedre forståelse for, hvordan du har det med hele situationen.
Du kan også skrive en besked eller et brev til dine forældre, hvis du føler, at det er for svært at sige det til dem. Det er helt okay - det kan være lidt svært, når man er nervøs for, hvordan de vil reagere på det.

Internettet

Du skriver, at du gerne vil mødes med ham, så jeg forstår det som om, at du ikke har set ham i virkeligheden, men at I snakker sammen over nettet eller telefonen i hverdagen. Det er også vigtigt at sige, at det ikke er alle på nettet, der udgiver sig for at være den, som de siger, de er. Jeg siger ikke, at det er tilfældet med drengen, du snakker med, men det er vigtig at være opmærksom på det. Derfor vil det være en rigtig god ide, hvis I møder hinanden et offentlig sted, hvor der er andre til stede - det kan også være en god ide, hvis dine forældre fulgte med dig den første gang. Det kan godt være, at du synes det er lidt træls, men på den anden side, så slapper de måske lidt af, når de har mødt ham. Du kan også fortælle dine forældre, hvor I skal hen og hvad I skal lave sammen, så ved de hvor du er og de bliver måske også lidt mere afslappet, hvis de ved, hvad I skal lave.

Den seksuelle lavalder

Du nævner også, at I har snakket om den seksuelle lavalder, hvilket er meget naturligt, når som du selv siger, at han er over, mens du er under. I Danmark er den seksuelle lavalder altså 15 år, som jeg fornemmer, at du er klar over det.
Det er en lov, der er lavet, så man beskytter børn mod voksne, der evt. har tænkt sig at udnytte børn. Det er derfor en lov, der er rigtig god og kan beskytter dig og andre børn og unge. Det betyder ikke, at man ikke må have sex, når man er under 15 år. To personer, der er under 15 og som har ca. den samme alder, som f.eks. 13 og 13 kan altså godt have sex, uden de bliver straffet. DU er selv 13 år, mens din flirt er 17 år. Man kan som udgangspunkt sige, at han godt kan riskiere at blive straffet, men det er meget sjældent at de sker, så længe begge har givet samtykke. Forældrene kan derimod have en anden holdning til det, hvor der altså er tale om et forhold, hvor personen under den seksuelle lavalder ikke er klar over konsekvenserne af et seksuelt forhold. Som udgangspunkt bliver man ikke straffet. Der er dog tale om et andet forhold, hvis personen er 18, altså voksen, så er det igen en chance for, at han/hun kan blive straffet.

Forskellige steder i livet

Der er tale om en aldersforskel på 4 år, hvilket kan betyde, at man er forskellige steder i livet. Det kan være nogle helt andre ting en pige på 13 år interesser sig for, i forhold til en dreng på 17.
Der kan også være forskel på, hvor moden man er, men også på hvilke erfaringer man har fået gennem livet. Det kan også tænkes, at en dreng på 17 måske har et andet forhold til sex end en pige på 13.
Det kan være, at han måske har lidt mere erfaring, hvorimod du først er begyndt at udforske dig selv og dine lyster. Det kan også være, at man måske ikke føler sig klar til nogle ting, men fordi man er sammen med en, der er ældre, så kan man føle sig presset eller nødsaget til at gøre nogle ting. Det kan også være, at I har det rigtig godt sammen, men det er måske nogle tanker at have, når begynder på et muligt forhold.

Du skal ikke føle dig forpligtet til at gøre noget, du ikke har lyst til. Du må mærke efter, lytte til dig selv og tro på din mavefornemmelse. Det er intet i vejen med sætte tempoet lidt ned og lære hinanden bedre at kende før I evt. skal møde hinanden.

Jeg håber, du får en snak med dine forældre, men også at du kunne bruge min råd til noget.

De bedste hilsner,

Nikita.

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål