Må have mere MAD!!! :-P
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! :-) Jeg er en sund og (Uden at blære mig for meget xD) stærk dreng, Jeg er ca. de 1,76 cm og Vejer ca. 56 kg. :-I Men det jeg syns der er lidt underligt er at, Jeg kan blive ved med at spise... HELE TIDEN! Jeg spiser ikke morgenmad (Selvom det er anbefalet!) Jeg kan spise når jeg kommer hjem fra skole... Massere af mad til frokost (også i skolen) Efter et stort måltid bl. a. aftesamad og uderligt nok kl. halv 3 om natten o.O (Det er sket et par gange men ikke så tit!) Vis det var op til min have kunne jeg altså spise hele køleskabet og stadig ikke være mæt :-/ Så vil jeg bare sprøg om det er normalt, for mig i den her alder at jeg ''æder'' så meget??? Hilsen...Den sultene dreng ;-D

Svar:
Hej sultne dreng!
Jeg kan godt forstå du synes det er lidt sært at du bare kan blive ved med at spise, men det er helt almindeligt. I din alder vokser man meget, og din krop bruger en masse energi på nogle ting der sker inden i. Du er teenager nu, og det betyder at din krop er begyndt at forberede sig til at den en dag skal være en mand i stedet for en dreng.
Det bedste du kan gøre, for at hjælpe din krop til at klare alle forandringerne bedst muligt, er at spise god, sund mad på regelmæssige tidspunkter, og sørge for at være fysisk aktiv mindst en time om dagen.
En god spisedagsplan for dig vil være:
07.00 - morgenmad
09.30 - formiddagsmad
12.00 - frokost
15.00 - eftermiddagsmad
18.00 - aftensmad
20.00 - sen aftensmad
Morgenmad, frokost og aftensmad er de måltider man kalder "hovedmåltider". Det er her du skal spise mest, så det ville være super godt hvis du kunne komme igang med at spise morgenmad!
De andre måltider er også meget vigtige, men her skal du ikke spise så meget som ved hovedmåltiderne. Der er ikke lagt nogen måltider ind om natten, og det er fordi at kroppen ikke ret godt kan finde ud af når vi spiser om natten. Natten er beregnet til at sove i, og det er når vi sover at kroppen udvikler sig. I din alder er det altså særligt vigtigt at du får en god nats søvn. Du har brug for ca. 9 timers søvn hver nat.
Så det korte af det lange er: så længe det er sund og ordentlig mad du spiser synes jeg bare du skal spise løs!
Jeg håber dine teenage år bliver helt fantastiske!
Mange hilsner
Line