Må en lærer filme sine elever
brevkassespørgsmål af
Bettina
25 år
Hejsa jeg har en veninde på 24 som er nyuddannet lærer. Hun er blevet Ansat i en special klasse for 4 børn med autisme. Ofte får jeg snaps fra hende hvor hun filmer hendes elever når hun er på arbejde. Jeg synes personligt det er super upassende, også selvom hun kun sender billeder/filmene på Snapchat til os - hendes nære venner. Må hun godt filme dem ? Og sende dem ud på den måde. Jeg har ikke lyst til at se på det, og gruer lidt for at når min søn engang starter i skole, at hans lærer også kommer til at rende rundt og sende videoer/billeder af ham til deres venner. Er der en lovgivning ? Hvad kan jeg gøre. Hun er bare typen der er så svær at konfrontere da hun slet ikke kan tåle snærten af kritik. Og ikke taget særlig godt imod når man påpeger hendes “fejl”. Og jeg magter ikke at skulle gøre hende ked af det. Men har det virkelig svært ved det

Svar:
Kære Bettina.
Da Cyberhus er et rådgivningstilbud til børn og unge mellem 9 og 23 år, kan vi desværre ikke give dig et svar på dit spørgsmål. Vi garanterer, at alle inden for den målgruppe får svar, og for at holde det løfte, er vi nødt til at sortere spørgsmål fra personer udenfor den målgruppe fra.
Men det, du fortæller om din veninde lyder ikke til at være helt i orden, og faktisk ikke lovligt, hvis hun ikke har forældrenes samtykke. Du kan eventuelt prøve at kontakte Center for Digital Pædagogik, som driver Cyberhus, på info@cfdp.dk for at få råd og vejledning til, hvordan du kan håndtere den her situation.
Mvh. Cyberhus-teamet