Må en døgninstitution trække i lommepenge?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er en pige på 16 år, som bor på en døgninstitution. Jeg får lommepenge og tøjpenge efter gældende takst. Mit spørgsmål lyder på om døgninstitutionens regnskabsafdeling har lov til at trække i mine lommepenge, når jeg ødelægger noget ? Jeg bor der pga diagnosen Borderline, og har derfor af og til svært ved at håndtere min vrede. Venlig hilsen Nanna

Svar:
Hej Nanna.
Jeg vil starte med at sige jeg har slettet dit efternavn i forumet grundet vores retningslinjer.
Ja, de må gerne trække i dine lommepenge hvis du ødelægger opholdstedets ting. De lommepenge og tøjpenge som du får, er penge fra kommunen og derfor kan de blive brugt til erstatning. Når man er anbragt i Danmark er man erstatningsansvarlig for de ting man får bragt til rådighed på opholdstedet. De må til gengæld ikke kræve mere end hvad der er. Der bør ligge en lokalaftale med opholdstedet med hvor mange procent af lommepenge de må tage. De må IKKE røre tøjpenge til erstatning.
Håber det var svar nok på dit spørgsmål ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
David