Lysk
brevkassespørgsmål af
Troels
14 år
Hej, jeg er 14 år gammel, og jeg kan godt lide at træne. Men jeg har et underligt problem med min lysk, det er som om den knækker nogle gange, er der en måde at få det til at stoppe på?

Svar:
Hej!
Jeg kan forstå, at din lyske "knækker" en gang imellem når du træner. Det lyder da irriterende! Når man træner, og særligt hvis man pludselig begynder at træne hårdt, så kan man overbelaste sine led, det vil sige, at leddene ikke kan holde til al den træning. "Knæk" i lysken kan være tegn på overbelastning. En anden årsag til knæk kan være vokseværk. Hvis man i en periode vokser rigtig meget, kan alle dele i kroppen have svært ved at følge med, ens knæ kan knirke, hoften kan knække, skulderen kan gøre ondt, men det er helt normalt, det går over.
Hvis du er begyndt at træne meget, træne anderledes eller træne meget hårdere, så tror jeg, at du har overbelastet dig selv. Din lyske skal have lidt ro, og du må trappe lidt ned med træningen for en periode. I mellemtiden er det vigtigt, at du laver mavebøjninger og styrker de muskler der sidder rundt om maven, de strækker sig nemlig også ned i lysken og er med til at forstærke den.
Jeg håber, at du snart får bugt med dig problem. Rigtig god træning :)
Mange hilsner
Marie