Lyde under sex
brevkassespørgsmål af
Mathilde
17 år
Bare noget jeg har tænkt på og er nysgerrig på. Det er min erfaring at piger er meget mere lydstærke under sex end drenge. Jeg er selv meget lydstærk og da jeg har været sammen med både drenge og piger (jeg tog 10. på efterskole!) så synes jeg jeg har en vi erfaring. De drenge jeg har været sammen med grynter bare når de kommer, ellers ikke noget. Mens de piger jeg har været sammen med lissom jeg er meget lydstærke, specielt jo i komme-situationen. Jeg ved faktisk ikke selv hvorfor, men tænker det måske er fordi piger er bedre til at give udtryk for følelser og lyst end drenge. Jeg ved med mig selv at det da bare skal ud! Men selvom jeg har været sammen med nogen stykker er det vel ikke nok til en statistik. Er der det sådan at piger bare er mere lydstærke end drenge og hvorfor mon?

Svar:
Hej Mathilde
Det er da et rigtig godt spørgsmål du stiller der.
Nogle undersøgelser viser at d efleste er enige med dig. Der kan være noget mere lyd på kvinder end på mænd. Til gengæld er der ikke så stor enighed om hvorfor.
Nogle mener at det kan handle om at lydene hjælper med at stimulere manden, så han kommer hurtigere. Ikke fordi det nødvendigvis er noget kvinder gør bevidst, men mere noget kvinder er "kodet" til helt fra urmennesket, og noget man kender fra mange abearter også.
På samme måder peger nogle forskere også på at kvinden larmer meget for at lokke flest mulige hanner til, så de har størst mulig chance for at få unger med den han, der har det bedste sæd. Ja, det er så måske ikke længere formålet, men de instinkter der er kodet ind i vores DNA er ikke noget der sådan lige forsvinder, og hos mange andre primaters paringsadfærd er det noget man ser, fordi det er afgørende at føde de stærkeste unger.  Og vi mennesker er jo også primater, så det er nok ikke helt usandsynligt at der kan være en sammenhæng.
Andre vil mene at det netop er bevidst, fordi nogle kvinder oplever at de er en forventning om at det skal være højt, hvis det skal være godt, så lyden er med til at gøre de til god sex.
Måske kan der også være noget om at nogle kvinder er bedre til at udtrykke følelser, men jeg kan ganske enkelt ikke give dig et klart svar.
Mange hilsner Susan