Lugter
brevkassespørgsmål af
Klara
13 år
Hej der går en pige i min klasse. Og ik for at være ond men hun lugter lidt. Det syntes de andre i klassen også og også lærene. Da vi gik i femte prøvede vores lære at bade hende i gymnastik salen. Hun går rundt med ødelagte sko, og tøj. Hendes familie har ikke så mange penge, da de bor på en går og bruger næsten alle deres penge på dyrene. Mine venner og jeg har op til flere gange prøvet at hjælpe hende, men hun vil altså bare ikke hjælpes, og det forstår jeg ikke da hun altid brokker sig over at hun ikke har nogle venner. Hun arbejder altid alene i timerne, da man får hovedpine af at sidde sammen med hende. Skal jeg bare lade det ligge eller.....??? Hvad gør jeg??

Svar:
Hej Klara,
Det er rigtig betænksomt af dig, at du skriver her til brevkassen, fordi du har et ønske om at hjælpe en pige i din klasse, der har det lidt svært.
Jeg synes, du lyder som en betænksom og omsorgsfuld pige, og jeg synes, det er dejligt, at du har lyst til at hjælpe en pige i din klassen fremfor at tage afstand fra hende.
Det lyder til, at I er nogle stykker i klassen, som har prøvet at hjælpe hende, men at det tydeligvis ikke har hjulpet. Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan I har prøvet at hjælpe. Uanset er det flot af jer, at I ønsker at hjælpe hende.
Det er også fint, at I er gået til jeres lærer med det, og det synes jeg også, var det rigtige at gøre. Selvom det heller ikke har hjulpet i første omgang, så tænker, det er værd at snakke med jeres lærer igen. Det kunne være en mulighed at fortælle jeres lærer, at I faktisk gerne vil være sammen med hende, men at det er svært for jer, når hun lugter, og fortælle, at I gerne vil hjælpe hende. Så kan jeres lærer forhåbentlig tage en snak med pigen eller hendes forældre om, hvordan det går hende i skolen.
Du skriver, at I har snakket med pigen, det tænker jeg også er godt. Samtidig tænker jeg også, at grunden til, at hun måske ikke tog imod hjælpen fra jer var, at det var lidt flovt for hende. Jeg er sikker på, at I gjorde det i en god mening, men derfor kan det stadig være ubehageligt, når flere personer fortæller en, at man lugter. Du skriver også, at pigen og hendes familie i det hele taget ikke har særlig mange penge, og både dét og hendes hygiejne kan begge være ting, som kan være forbundet med skam, og derfor kan det være svært at tage imod en ellers velment hjælp.
Jeg vil komme med et par forslag til, hvad du/I kan gøre for at hjælpe.
En mulighed er, at tale med dine forældre om det og lave en "spa-dag" med pigerne fra klassen. Det kan være, at I kan være et par stykker om at arrangere det sammen med jeres forældre hjemme hos en af jer. En ekstra luksus kunne være, hvis jeres forældre (de der går sammen og står for det) kunne have lyst til at sponsorere en lille goodie-bag. Fx har de I butikken Normal en masse små prøver/rejsestørrelser af produkter, som hudrens, deodoranter, ansigtsmasker, små shampooer, tandpasta osv., som ikke koster særlig meget. Derfor tænker jeg, det kunne være en mulighed med små goodiebags. Meningen er så, at I kan afprøve disse produkter, hvor I renser jeres hud, lægger ansigtsmaske og dufter til de forskellige deodoranter, og det kan være mens I høre noget musik, ser videoer på youtube, ser en film eller hvad I har lyst til. Og så får i produkterne med hjem efterfølgende. Det kunne være en måde at inddrage hende i noget socialt, hvor hun også diskret får lidt pleje til sig selv.
En anden tanke jeg har er, om du måske kunne have mod på at tale med hende alene? Nogle gange kan det som nævnt være svært, hvis der står flere personer og siger noget til en, som ikke er så rart at få at vide. Hun ved højst sandsynligt godt selv, at hun kunne dufte bedre, men det kan være svært at gøre noget ved det selv, og ligeledes kan det være lidt ubehageligt at stå alene og høre på det fra andre. Hvis du har mod på at tale med hende, så er det godt, hvis du fortæller hende det på en omsorgsfuld måde. Det kan du gøre ved at sige ting som, at du og dine veninder faktisk gerne vil være sammen med hende og at du tænker, det må være træls at arbejde selv i timerne osv. Dertil kan du spørge, om hun bruger en deodorant, og hvis ikke, så spørge nysgerrigt til, om der er en bestemt grund til det. Det kan være, det er svært for hende at tale om, og det er også derfor, jeg tænker, det er bedst, hvis én af jer taler med hende alene.
Til sidst vil jeg også sige, at jeg synes, det vil være rigtig fint, hvis du taler med dine forældre om det. Det er ikke sikkert, at de kan gøre så meget ved det, men du skal ikke gå og føle, at du skal ordne dette alene. Du har prøvet at gøre noget, og du har stadig lysten til at hjælpe pigen fra din klasse, og det synes jeg er super sejt af dig. Det er bare vigtigt, at du kan tale med nogen om det.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.
Du er altid velkommen til at skrive igen, og du er også meget velkommen i vores 1-1chat
De venligste hilsner,
Kathrine.