Vejer for meget eller for lidt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er tvivl Om heg vejer for meget, normalt eller for lidt altså jeg er 170 høj og jeg vejer ca. 40-41 kg mine veninder siger at jeg er tynd men det skal man jo sige føler mig meget utilfreds da jeg føler mig overvægtig hjælp

Svar:
Hej med dig
Ifølge de tal du oplyser er du undervægtig. Jeg har udregnet din bmi-tal, som står for body-mass- index. Det er altså et tal, der giver en indikation på om den vægt man har ligger inden for et område der er sundt ift. den højde man har. Dit bmi er 14.2 og for at have en sund vægt som 13-årig skal man helst have et bmi mellem 15,9-21,9, du ligger altså en del under dette interval og er derfor undervægtig. Husk derfor på at du bestemt ikke er overvægtig, men nærmere skal huske at få spist nok, så du ikke taber dig yderligere.
Du skriver at du føler dig overvægtig på trods af at du ikke er det. Som teenager udvikler kroppen sig meget og det kan være meget naturligt at man ikke føler sig tilfreds med sin krop. Det er en følelse som jeg tror er rigtig normal at have, men ikke desto mindre er det ikke rart at føle sådan. Derfor synes jeg det er vigtigt, at du får snakket med en forælder, en lærer eller måske logger på vores chat på cyberhus, hvor der sidder rådgivere, som er klar på en lille helt anonym og uforpligtende snak.
I din alder er det helt normalt at vokse meget og derfor kan kroppen ikke altid følge med, når højden bare skyder i vejret. Derfor er det ikke sikkert din undervægt er værd at bekymre sig om så længe du får nok at spise. Jeg vil dog alligevel foreslå dig at spørge din mor, far, din sundhedsplejerske, en lærer eller en person du føler dig fortrolig med. De kender dig og vil derfor kunne hjælpe dig ift. din vægt. De fleste folkeskoler har også en sundhedsplejerske tilknyttet, som tjekker jeres sundhed. Hende kunne du evt. henvende dig til en dag, hvor du ved hun er på skolen. Det er hendes job at hjælpe jer, så hun vil helt sikker kunne guide dig og gøre dig klogere på om du har en sund udvikling.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive igen!
Vh Maria