Træning

brevkassespørgsmål

Træning

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

der hvor jeg bor er der et træningsrum men har ikke trænet der endnu. Hvordan lægger jeg en træningsplan så jeg får trænet de rigtige muskler og ikke overtræner? Er ikke vandt til at dyrke motion 

Svar: 

Hej med dig,

 

Jeg kan ikke lave et specifikt træningsprogram til dig, da jeg ikke kender din nuværende fysiske form eller de maskiner eller redskaber som træningsrummet har. Desuden vil et specifikt sammensat træningsprogram ikke være brugbart i en særlig lang periode, da fremgang i din form jo kræver et nyt program.

 

Generelt kan jeg dog sige, at du træner de rigtige muskler når du sørger for at træne de større muskler i hele kroppen. Du kan altså med fordel lave øvelser for benmuskulaturen (lår + underben), for ryg- og mavemuskulaturen og for skuldre- og arme. Du skal altså starte med at vælge nogle øvelser/maskiner ud.

 

For at undgå overtræning, vil jeg foreslå, at du på hver træningsøvelse laver 10 gentagelser og 2 sæt, og at du træner 2 gange om ugen - til at starte med. 10 gentagelser og 2 sæt betyder, at du for hver øvelse du har valgt laver øvelsen 10 gange, holder en lille pause, og så laver øvelsen 10 gange mere. Angående vægten der skal på maskinerne, så skal der altid være så meget på, at du ved den 10 gentagelse, næsten ikke orker at skulle tage en mere. Da man meget hurtigt reagerer på styrketræning, skal du forvente at du allerede efter et par uger skal lægge mere vægt på, for at nå tæt på din styrkegrænse ved den 10 gentagelse.

 

Hvis du efter nogle uger vil øge træningsmængden kan du lave 3 sæt, 12 gentagelser og/eller træne 3 gange om ugen. 

 

Held & Lykke med din træning

 

Anne

Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program