Tage på, på en rigtig måde.

brevkassespørgsmål

Tage på, på en rigtig måde.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg har været syg i rimelig lang tid nu. Nok 2-3 uger. Er endelig blevet rask, men har også tabt mig rigtig meget. Lægen siger, at jeg mindst skal tage 8kg på. Men jeg er bange for, at det lige pludselig tager overhånd og jeg bliver overvægtig. Så er der en "rigtig" måde at tage på, uden man bare æder løs? Har før været overvægtig, og vil ikke tilbage til det igen. Har det i forvejen svært med, at jeg skal tage 8kg på.
Men tænker, om der ikke er en stille og rolig og god måde at gøre det på?

Svar:

Kære dig

Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse!

Jeg kan forstå på dit brev, at du har været syg i en længere periode, og derfor har tabt dig meget. Nu vil lægen gerne have at du tager mindst 8 kg på, og du vil gerne vide om der er en smart måde at gøre det på. Du skriver at du er bekymret for om du bliver overvægtig. Når lægen siger, at du skal tage 8 kg på, lyder det ikke til at du er i risiko for at blive overvægtig, men som du selv skriver, så skal du ikke æde løs for at tage de 8 kg på - det kan nemlig betyde, at du får svært ved at finde en balance senere hen.

Når man er syg gennem længere tid, og måske har mindsket appetit, så vil kroppen bruge af sine fedtdepoter for at holde immunforsvaret kørende. Hvis man i forvejen har en normal vægt, kan det betyde at man bliver undervægtig, hvilket betyder at kroppen begynder at "spise" af musklerne, fordi de er dannet af bl.a. protein. Hvis man taber sig meget hurtigt, kan det være farligt fordi kroppen kommer i en slags krise-tilstand hvor den sparer på al energien - det betyder bl.a. at du måske føler dig mere træt end ellers, og på langt sigt kan det betyde at nogle af kroppens funktioner ikke virker korrekt. Så når lægen siger, at det er vigtigt, at du tager 8 kg på, er det højst sandsynligt fordi din krop skal bruge energien til at komme tilbage til normalen, og for at du kan bygge dine muskler op igen. Men som du selv siger, så er det vigtigt, at du ikke bare æder løs af chips, slik og drikke sodavand.

Eftersom du har været syg, så forestiller jeg mig, at du ikke har haft så meget appetit. Hvis man gennem længere tid ikke spiser så meget, så vil maven indstille sig derefter. Så for at få mere appetit, skal du spise mere (det samme gælder omvendt). Så selv hvis du valgte at æde løst, ville det nok mest resultere i kvalme og ubehag. Jeg vil anbefale dig at starte med en masse små måltider.

Start dagen med morgenmad, og prøv at se om du kan inkludere lidt flere kalorier - det kunne f.eks. være havregryn med sødmælk istedet for f.eks. minimælk og måske lidt kanelsukker på. I starten vil det måske være svært for dig at få en stor potion ned, så start i det små. Hvis du kun kan spise 3 skefulde, så gør det. Det vil ændre sig efterhånden som du vænner maven til at være sulten om morgenen. Om formiddagen kan du spise nogle nødder og måske et stykke knækbrød, alt efter hvor meget du kan få ned. Sunde snacks som f.eks. nødder indeholder den "rigtige" slags kalorier, som er med til at give din krop en god mængde energi. Til frokost spiser du måske et par rugbrøder, pølsehorn, pizzasnegl, bolle eller lignende. Du må gerne spise hvidt brød. Det indeholder kulhydrater som er gode, når man skal tage på. Hvis du oplever at have problemer med fordøjelsen (hård mave eller sådan), så prøv at spise lidt mere fuldkorn. Fuldkorn mætter mere, hvilket også ofte gør at man spiser mindre - og derfor ikke tager på. Når du er i skole, så pak en stor madpakke med sunde snacks til formiddag og eftermiddag. Prøv at se om du kan få spist det hele - men du skal ikke tvinge dig selv. Om eftermiddagen kan du gentage det du spiste om formiddagen, eller alternativt tage en stor omgang yogurt (gerne sødmælksyogurt). Prøv at undgå light produkter. Til aftensmad skal du spise så meget som muligt. Som du nok ved, så er det også vigtigt at du får nok væske - her kan du med fordel skifte et par glas vand ud med juice. Som du nok kan høre, så er vejen frem at du spiser lidt, men mange gange. På den måde får du trænet din mave op, og giver kroppen mulighed for at trække energi ud af maden.

Her er nogle bud på, hvad du kan gøre:

Mad med sunde fedtkilder: Gå efter mad med et højt indhold af umættede fedtsyrer, og undgå for mange fødevarer med et højt indhold af mættede fedtsyrer.

Godt: Olivenolie, rapsolie, solsikkeolie, jordnødder, hasselnødder, mandler, avocado, mørk chokolade, fede fisk (laks, makrel, sild)

Mad med kulhydrater: Du kan med fordel spise mere mad med kulhydrater, fordi de indeholder godt med energi.

Godt: hvide ris, pasta, hvidt brød, frugtjuice, rugbrød, kartofler, frugt

Sørg for at have en lille snack med dig hele tiden, så du altid kan spise når du er sulten. Du kan f.eks. prøve at lave muslibarer (eller købe nogen), som du kan have i tasken mens du skal tage på. Spis også gerne meget om aftenen - helt op til sengetid. Det er normalt ikke en god idé, fordi det kan forstyrre din søvn, men i din vægtøgningsperiode er det en god idé, fordi det er om natten at forbrændingen er helt i bund, og fedtdeponeringen er en tand højere. Hvis du dyrker meget motion, kan du også prøve at skære lidt ned på det. Motion er dog vigtigt for din sundhed, så det er ikke en god idé at stoppe helt, men skær ned for mængden og intensiteten.

Jeg håber du kan bruge mit svar! Ellers kan du altid prøve at snakke med din læge om, hvad der vil være godt for dig at spise. Held og lykke med din vægtøgning. Husk at du også altid er velkommen i vores 1-1 chat eller gruppechat.

Venlig Hilsen

Signe