Tabe sig på den rigtige måde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej. Jeg er en pige på 14 år, der rigtig gerne vil tabe sig. Jeg vejer 70 kg og jeg er ca 165 høj. Jeg har prøvet flere gange med at styrketræne er vist antal gange om ugen og gå ture og spise sundere. Det har bare været svært for mig at holde det, fordi man ikke kan spise det samme som de andre altid(hvis de eks. tager på McD) og så kommer jeg ofte til at fald I. Et par gange her de sidste dage har jeg, efter at have spist noget usundt, kastet op bagifter, fordi jeg ikke kunne holde ud at have det i kroppen. Jeg ved godt at det er rigtig usundt og at man skader kroppen(spiserøret, tænder) af det, men nogle gange er det rigtig svært at vide hvad man skal gøre. Er der noget jeg kan gøre for at stoppe og måske tabe mig på en sundere og bedre måde(at tale med mine forældre er udelukket)?

Svar:
Kære Dig.
Først og fremmest godt du skriver herind!:-) For mange piger og drenge er det med kroppen, og dens udvikling nemlig rigtig svært i teenageårene. Mange er rigtig kede af det, og utilfredse med deres krop. Grunden til at jeg fortæller dig dette, er at det jeg primært tænker, når jeg læser dit brev er: "Åhh nej hun er vist ved at blive for hård ved sig selv og sin krop" - og faktisk på vej til at møde dig selv med væmmelse.
Jeg vil rigtig gerne fortælle dig, at du først og fremmest er helt som du skal være - uanset vægt! og det mener jeg er et grundvilkår for os mennesker, at vi i bund og grund er helt som vi skal være! Jeg vil forsøge at give dig nogen råd, men det er vigtigt at sige, at jeg jo ikke har set dig, og vægt og højde siger jo ikke nødvendigvis så meget. Vi er alle meget forskelligt bygget. Mange tror at de er meget overvægtige, og så er de det faktisk ikke.
Jeg har dyb respekt for, hvis du ønsker at leve anderledes- og det lyder faktisk til, at du kender en del gode tips. Især det med at gå ture og spise sundere til hverdag, for man kan jo godt have én dag om ugen, hvor man spiser lige hvad man lyster - og så stadig holde sin vægt stabil - eller endda tabe sig lidt. De fleste piger vokser stadig lidt i nogen år efter at deres menstruation kommer, hvorfor du også nok vil blive lidt højere - og det kan jo også hjælpe på din oplevelse med vægten.  Så i stedet for at tabe dig, kan et mål også være ikke at tage på. Jeg kan godt forstå hvis du synes det er svært, når du må sige nej til McD eller lignende med vennerne... men samtidig siger du måske også ja til en lidt mere stolt pige, som respektere sig selv og tager sig selv seriøst. Så kan du jo én gang hver anden uge tage med vennerne på McD - i virkeligheden ville det også være bedst for de andre, at de kun gjorde det engang i mellem;-)
Det er jo sådan set MEGET sundere at have former, og være i god form (som du jo opnår ved at gå, og træne), end at være tynd og i dårlig form. Hvis du sætter dig for, at du vil tabe dig, så hold dig langt væk fra diverse pop-smarte kure, som jeg kalder dem:-) Sådan noget med at faste eller kun leve af grapefrugter eller lignende. De fleste oplever desværre at det ender med manglende vitaminer, og en stor stigning i vægten, når kuren er slut. Jeg giver dig lige det her link, som henviser til din kommunes tilbud til børn og unge. Der er faktisk også et nr. du kan ringe på, og så vil de vejlede dig - 82205240:-). Som du skriver vil du helst ikke involvere din mor eller far, så måske du skulle tage en snak med din læge? og spørge ham/hende om, hvilke tilbud der er for dig? de vil også kunne henvise dig til en kostvejleder for eksempel. Skal man tabe sig, er det altså godt med lidt støtte udefra- enten en nær voksen, en kostvejleder, læge eller lignende, for at undgå at du begynder at kaste op igen, men også fordi det godt kan være lidt hårdt i perioder.
Du er en sej pige- og tillykke med det! godt du skrev herind, og jeg håber mit svar kan hjælpe lidt! Ellers må du selvfølgelig altid skrive herind igen:-)
Jeg ønsker dig alt det bedste!
De bedste hilsener
Mette