Svømning
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus For 3 år siden fik jeg en knæskade, og har derfor ikke rigtig kunne dyrke noget motion. Det er så resulteret i at jeg har taget 15 kg på over den periode( og det er altså ikke fordi jeg er vokset, jeg voksede færdigt som 12-årig). Nu er jeg ved at være træt af ikke at kunne være i mine bukser, så jeg er begyndt på at tage i svømmehallen. Men er svømning en lige så god motionsform som feks løb og cykling. Og hvor meget skal jeg svømme for at tabe mig?

Svar:
Kære dig
Det lyder som en super god ide med svømmehallen og jeg synes det er et rigtig godt spørgsmål du stiller.
Svømning kaldes faktisk, ligesom løb og cykling, for helkropstræning. Grunden er, at man meget bruger de store muskelgrupper i aktiviteten. Derfor er svømning i princippet en lige så god og effektiv træningsform som løb og cykling.
Men hvor meget træning der skal til for at du taber dig, er til gengæld lidt svært at svare helt præcist på. Generelt kan jeg sige, at når man ønsker at tabe sig, så skal fokus faktisk nærmere ligge på at indtage færre kalorier end på at forbrænde flere kalorier. Faktisk kan man sige, at 80% af indsatsen skal handle om kost og 20% om motion. Jeg vil derfor råde dig til at gøre tre ting:
Først og fremmest: Se på hvad du spiser og drikker, og find noget du kan udelade, eller noget du kan bytte med et mere kalorielet alternativ. Husk også at spis grønt og groft dagligt.
Dernæst: Gå i svømmehallen 2 gange om ugen og vær aktiv i vandet i minimum 1 time.
Og til slut: Se om du kan hæve mængden af fysisk aktivitet ved at være mere aktiv i det daglige: Brug cyklen som transportmiddel, brug trappen, gå en tur med hunden mv.
Held og lykke med dit vægttab.
Mange hilsner
Anne