Sund nok?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej:)
jeg er en pige på 14 år, det vejer 67 kg og er 163 cm. Høj, det vil jo så sige at jeg er lidt overvægtig. Jeg er stegeten del i vægt her de sidste par år i takt med at jeg er gået rigtigt ind i puberteten. jeg spiser OK sundt dvs. det mad vi får derhjemme, sund frokost(salat, pastasalat, sandwich, rugbrød, rester fra aftensmaden osv.). Jeg spiser altid morgenmad og jeg spiser forholdsvis mange snacks i løbet af dagen(frugt, kiks, brød, grøntsager og nogengange lidt usundere som chokolade osv. Især her i sommerferien. Det motion jeg får er for det meste det idræt vi laver i skolen, en gåtur(2-7 km.) og så styrketræner(2-3 gange om ugen) jeg også derhjemme uden vægte med en app der hedder træning. Jeg har prøvet alt muligt sport men det interressere mig ikke rigtigt. Jeg har også prøvet at løbe fordi det, i modsætning til gåture, er kedeligt, da der ikke er nogen at snakke med fordi man bliver forpustet. Så mit spørgsmål er om jeg er sund nok, og hvis jeg ikke er det, hvad jeg så kan gøre for at blive sundere og eventuelt tabe mig:)

Svar:
Hej med dig!
Det er helt almindeligt og godt at tænke over hvordan man lever sit liv. Et liv i balance er for mig et sundt liv. Det lyder til, at du lever helt normalt og sundt efter hvad du skriver i dit brev. Som du selv skriver, så tager man nogle gange på når man går i puberteten og der sker rigtig meget med kroppen og det vil det formentlig blive ved med i nogle år frem. Det er helt normalt og naturligt.
Det er godt at høre, at du spiser til alle måltider, for hvis man begynder at springe måltider over, så kan man godt blive så sulten at man kommer til at spise en hel plade chokolade, fordi man ikke kan vente til aftensmaden. Så det er godt at høre, at du spiser sundt og balanceret. Der skal nemlig også være plads til chokolade og andre snacks, især i ferierne! :-)
Jeg synes det lyder helt fint, at du dyrker idræt i skolen og går ture og laver styrketræning derhjemme. Træning skal gerne være sjovt, for så kan man holde motivationen høj, så det ikke bliver surt hver eneste gang man skal afsted. Det lyder til, at du nyder gåturene fordi du så kan gå sammen med andre, og det kan jeg sagtens følge dig i! Det er klart sjovere når man kan lave noget med andre. Det synes jeg endelig du skal blive ved med. Derudover skal du også huske på, at alt jo tæller med i træningsregnskabet. Hvis du cykler i skole eller spiller rundbold med vennerne om aftenen og så videre, så tæller det også som motion.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen!
Med venlig hilsen Astrid