Sund kost motion
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej:)
jeg ville lige spørge om jeg er overvægtig. Jeg vejer 59 kilo og jeg er 161 høj Bør jeg tabe mig?
Jeg har en meget kvindelig krop med brede hofler, lår, numse og store bryster og smal talje. Jeg er lige stoppet til håndbold
og jeg skal til at begynde ril dans. Jeg spiser sundt og normalt.
knus fra Anna

Svar:
Hej Anna
Det med vægten er noget der efterhånden fylder hos rigtig mange mennesker. Både unge og gamle. Jeg tænker det er meget naturligt når man ser på hvor fokuserede vi efterhånden er blevet på at leve sundt og "se godt ud".
BMI som man kan bruge som et vejledende og kun vejledende tal for om man er overvægtig, måles lidt anderledes når man er under 18, end hos voksne. Ud fra de oplysninger du giver så måler dit BMI 22.8. I nogle beregnere svarer det til at være normalvægtig og i andre er det liiiige på grænsen til overvægtig.
MEN, det er her det er vigtigt at man ikke stirer sig bland på tallet og i stedet kigger på livsstilen. Jeg kan læse at du både motionerer og spiser sundt og normalt. Samtidig er du lige midt i puberteten hvilket betyder at din krop de kommende år vil udvikle sig rigtig meget.
Derfor synes jeg heller ikke at du har nogen grund til at være bekymret for din vægt. Fortsæt med at motionere og spise sundt og normalt, så er jeg sikker på at du også fremadrettet vil have en sund og helt almindelig krop, ligesom det lyder til at du har nu.
Bedste hilsner
Niels-Christian