sult
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej med jer.
jeg er lidt i tvivl ang. Spisning.
Jeg er generelt ikke så sulten i løbet af en dag, og jeg kan let fjerne sulten ved en kop the, eller en flaske vand.
der er flere steder på nettet hvor der står at man ikke må springe måltider over, men jeg har også læst at man kun skal spise når man er sulten? Og jeg er slet ikke sulten nok i løbet af en dag til at spise 5 måltider. Kan spise morgenmad, middagsmad (for det meste) og aftensmad. Det er det.
Skal jeg bide det i mig og alligevel køre på de anbefalede 5 måltider jeg læser mig frem til? Eller kun spise når jeg er sulten?

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå du er lidt fortvivlet over din manglende sult. Jeg synes det er rigtig godt at du er opmærksom på din kropssignaler og tænker over om alt er i orden. Det er vigtigt, at man "holder øje" med ens helbred.
Sult er individuelt og afhænger af forskellige ting, såsom fx. aktivitetsniveau og biologiske faktorer i kroppen. Det kan også afhænge af ens psykiske helbred. Hvis du har mistanke om at der kan være noget, der påvirker din sult, så kan du eventuelt få det undersøgt af en læge eller snakke med dine forældre eller andre du stoler på om hvad de tænker det kan skyldes?
Ellers tænker jeg det er en god ting hvis du kan få spist minimum 3 gange om dagen, morgenmad, frokost og aftensmad, som du skriver du oftest kan. Og så måske lære ikke at blive alt for stresset over det hvis du bare slet ikke er sulten til en af måltiderne. Nogle gange kan man nemlig også blive så bekymret over noget, at det forstærker tendensen og så mister du måske helt sulten?
Når du mærker sulten så prøv ikke at fjerne den med en kop te eller en flaske vand, men væn derimod din krop til at den skal spise når den er sulten. Det er selvfølgelig vigtigt at du også får væske, men når man ikke oplever sult, så tænker jeg det er vigtigt at huske at spise når man så endelig er en lille smule sulten.
Jeg synes hvis det er noget der varer ved og som bekymrer dig meget, at det kan være en god ide at gå forbi din læge og lige høre ham/hende om alt er i orden. Det kan være rart at få afklaret om alt er som det skal være, så man ikke skal tænke så meget over det og være uvis omkring det.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Med venlige hilsner Astrid