Stoppe med at ryge!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse
Jeg er en pige på 15 år som efter sommerferien skal på efterskole i Jylland. Jeg ryger dagligt ca. 6 - 8 cigaretter om dagen. Mit problem er, at man ikke må ryge på efterskolen – så derfor skal jeg stoppe inden, jeg tager af sted. Jeg kender flere som er blevet sendt hjem fra efterskoler, fordi de ikke kunne stoppe. Det er rigtig svært at lade være med at ryge, fordi mange af mine veninder og venner ryger, og det er nemmere at møde nye mennesker, når man kan ryge sammen med dem. Jeg er nogen gange meget genert, og jeg føler mig mere sikker, når jeg har cigaretterne.
Hvad skal jeg gøre? – er der nogen som kan hjælpe mig?
Mange hilsner XX

Svar:
Kære XX
Jeg synes det er godt at du skriver til os – vi vil rigtig gerne hjælpe dig med et par forslag til, hvordan du kan gribe det an.
Ud af dit brev forstår jeg, at du vil stoppe med at ryge, inden du tager på efterskole, fordi det er forbudt at ryge på stedet. Det synes jeg er en rigtig klog beslutning, da det kan blive noget værre rod at skulle stoppe, når først du er der. Hvis du skal af sted efter sommerferien har du ca. 5 – 6 mdr. til at blive røgfri, og det kan du godt nå.
Du skriver, at du nogen gange er meget genert. Jeg tænker at alle – unge som voksne - kender til at være generte – ikke mindst - når man skal møde nye mennesker. Det kan være rigtig rart at have noget at støtte sig til, om ikke andet - så en cigaret. Man har noget at tage sig til. Når du skal stoppe, skal du finde ud af, hvad det er cigaretterne gør for dig – hvad er det for en sikkerhed de giver?
Og så tænke over, hvordan du kan finde ”sikkerheden” frem i dig selv. Om ikke andet kan det måske hjælpe bare at have sin telefon i hånden og ”dimse” lidt med den.
Når du begynder på efterskolen, er der stort set ingen som kender hinanden i forvejen. Alle skal finde ud af at være der og lære hinanden at kende fra begyndelsen. Der er ikke en fast gruppe, man skal kæmpe for at blive en del af. I vil alle være lige, og der er ingen som må ryge. Alle vil sikkert være generte, og alle vil synes, at det er en overvindelse at skulle lære de nye kammerater at kende.
Du skriver ikke, hvor længe du har røget, men jeg antager, at det ikke kan handle om mange år. Måske 1 eller 2 år? Det betyder, at du ikke har mange gamle indgroede vaner med at ryge, og at du formodentlig heller ikke er meget fysisk afhængig af nikotinen. Du har 2 muligheder – enten kan du trappe dit daglige forbrug ned, til du tilsidst slet ikke ryger, eller også kan du stoppe fra den ene dag til den anden og gå på det, der hedder en ”kold tyrker”. Det betyder, at man fra den ene til den anden dag ikke får noget nikotin. Det kan føles lidt hårdt for kroppen, hvis man er meget fysisk afhængig men det er ikke farligt. Man kan få abstinenser som kan være alt fra hovedpine, mavepine, træthed, uro i kroppen, rastløshed og til irritation eller tristhed. Det er alt sammen helt normalt og går over igen – senest efter 4 uger.
Jeg vil i den sammenhæng ikke anbefale dig at bruge nikotinerstatning. Dels er du for ung og dels er din fysiske afhængig nok ikke så stor.
Du skriver, at en del af dine nuværende venner og veninder ryger. Er der nogen af dem som også skal stoppe? Og hvis der er – kan I så evt gøre det sammen? I kan aftale en fælles stopdato. Det kan være en rar støtte at være flere om det. Så kan I også tale om, hvordan man tackler genertheden, og hvad man kan lave, hvis man ikke skal ryge. Det kan også være, at I kunne tale om, hvad det er der gør, at I ryger? Hvorfor er det sejt at ryge? Vil I kun tale med dem som ryger? Kan man godt være venner, selvom man ikke ryger? Hvad betyder det for ens sundhed at ryge? Osv. Måske kan I lade jer inspirere af hjemmesiderne www.Xhale.dk eller www.liv.dk – 2 hjemmesider for unge, der gerne vil stoppe med at ryge. Der findes også et chatforum.
Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe til os på Stoplinien på telefon nr. 30 81 81 81. Det er gratis at ringe til os, og vi er her mandag til torsdag kl. 10 til 20 og fredag fra kl. 10 til 16.
Jeg synes at det er meget flot og modent, at du har besluttet dig for at ville stoppe inden du tager af sted til skolen. Du er virkelig på forkant. Jeg håber at du finder en løsning – måske sammen med nogen veninder og ellers - så ring endelig til os.
Bedste hilsner
Birgit