Sport

brevkassespørgsmål

Sport

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 4 måneder siden

hej cyberhus.

Jeg har et lille spm. Min mor og far siger at jeg

ttæner for meget, og at det ikke er sundt.

jeg har altid været en meget buttet pige,

ikke blevet mobbet, men alligevel har fået et

par kommentar som jeg ikke bryder mig om.

Det skal lige siges at jeg har tabt mig.

jeg spiller håndbold på høj plan 3-4 gange om ugen.

sp går jeg til skolefodbold 2x om ugen og motionscenter

en gang om ugen. Hvis jeg har tid løber jeg også.

jeg vejer 73 kg er 174 høj og har sixpack.

Mit spm er må jeg godt træne så meget hvis jeg ikke har ondt??

Hilsen mig

Svar:

Hej med dig,

Det er et spændende spørgsmål, som giver anledning til forskellige tanker hos mig.

Som udgangspunkt vil jeg sige, at hvis du er aktiv på et høj-intensivt niveau hver dag, så er du i risiko for at overtræne og dermed i risiko for at få skader. Under træning nedbrydes muskelfibre i kroppen og det tager ca. en dag for dem at sunde sig og vokse frem til et lidt stærkere niveau end inden træningen. Det er vigtigt, at kroppen får ro til at heles efter et hårdt træningspas og faktisk så opnår man ikke hele træningens effekt hvis man ikke giver kroppen ro til at sunde sig og vokse – særligt hvis man er i voksealderen. Jeg vil derfor opfordre dig til at tage to hviledage om ugen. Dermed sænker du risikoen for skader betragteligt, mens din nedgang i form ikke vil være af den store betydning.

En anden ting jeg kommer til at tænke på er din motivation for at træne. Du skriver, at du har været en buttet pige og at du har fået et par kommentarer som du ikke har brudt dig om. I hvor høj grad træner du mon for at holde vægten nede? Store træningsmængder kan nogle gange give en savnet følelse af kontrol over ens krop og liv, og man kan være bange for at nedsætte træningsmængden fordi kontrollen derved kan ryge og man kan ende tilbage i en overvægtig situation. Hvis du genkender denne logik, så synes jeg, at du skal huske på, at den kontrol du nu har genvundet, kan du bruge til alt muligt, også til at skære lidt ned for træningen – uden at du kommer i fare for et egentligt tilbagefald. You got the power…

Det kan også være, at jeg rammer helt ved siden af her:

At du bare elsker at dyrke dine mange forskellige sportsgrene og primært gør det fordi du har lyst til det..

At du er stærk og ikke vil få skader af din store træningsmængde – for så er den heller ikke større.

At du er glad og trives i dagligdagen med din familie, dine venner, med skolearbejdet og med dit valg af træningsmængde.

Jeg håber, at mit svar vil føre til en meningsfuld overvejelse hos dig.

Anne Kjærgaard Svendsen

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål