Spiser jeg rigtigt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyperhus!
Jeg er en pige på 14 år der lige er begyndt i fitness med min gode veninde. Det fungere rigtig godt,
vi træner ca 2-3 gange om ugen. Vi tænker meget over ikke at over træne vores krop,
og vi er meget ens og træner på samme niveu. Men nu til mit problem! Jeg kunne rigtig godt tænke
mig at få en veltrænede flad mave, flotte lår og runede, faste baller til sommer;-) Men jeg er ikke helt sikker på om
jeg spiser rigtigt? Jeg har akne så jeg tænker meget på hvad jeg spiser i forhold til sukker.
Dog kan jeg nogle gange godt skeje lidt ud en gang i mellem, det derejer sig om 1-2 gange om ugen hvor jeg spiser lidt slik og sådan.
Jeg spiser også meget mad, altså jeg spiser fx. skyr til morgen mad, en forholdsvis stor madpakke og en mørk bolle når
jeg kommer hjem, og så selvfølgelig aftensmad. Men ville jeg kunne få "drømme kroppen"
hvis jeg spiser sådan? Jeg mener spise lidt slik her og der, og spise okay meget mad hvis jeg samtidig træner
ca. 2 gange om ugen, herfra til sommer? Eller skal der mere til at jeg kan blive "bikini klar"?
Jeg håber i kan hjælpe!! tak på forhånd:-)
Knus "Den forhåbenlig snart bikini klar"

Svar:
Hej med dig
Det lyder dejligt, at du er begyndt at træne sammen med en god veninde - det gør tit træningen endnu sjovere når det er noget man er sammen om.
Du skriver for at få råd til, hvordan du bliver bikiniklar, og jeg tror der er mange piger, der godt kunne tænke sig at ændre nogle ting ved deres krop, inden man igen skal hoppe i bikinien til sommer. Rigtig mange går nemlig med forestillinger om hvordan de godt kunne tænke sig at se ud, og måske få det du også kalder "drømme kroppen" ligesom den måske bliver fremstillet på de sociale medier og i ugeblade. Men jeg tror, at det er vigtigt altid at huske på, at de billleder man ofte bliver præsenteret for, er redigeret så personen fx fremstår med en fladere mave, end han/hun i virkeligheden har.
Du spørger til om det er optimalt den måde du spiser på nu, når du også træner 2-3 gange i ugen. Til det vil jeg starte med at sige at jeg ikke er ekspert i ernæring, men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt det mad du spiser, og den mængde motion du dyrker. Det er rigtig sundt at holde sig i gang og lave en form for motion 2-3 gange om ugen, samtidigt lyder det til at dig og din veninde er opmærksomme på at det ikke skal tage overhånd, hvilket jeg tænker er rigtig godt. Jeg vil anbefale dig at spise efter de officielle kostråd, som du kan læse om ved at trykke her. De indebærer fx at det er godt at vælge fuldkorn når man spiser brød, at spise godt med grøntsager hver dag, spise magert kød som fx kylling, drikke godt med vand og ikke indtage for meget sukker. Ved at følge de råd, vil du få alle de kostfibre, vitaminer og mineraler som din krop har brug for, og det er rigtig vigtigt, særligt i din alder hvor du stadig vokser en hel masse. Et lille tip hvis du selv handler en dag, eller du skal købe noget mad på farten er at gå efter mad som er nøglehulsmærket. Dette mærke kan fungere som guide til et sundt valg - hvis du ikke kender nøglehulsmærket kan du læse om det her.
Selvfølgelig skal der være plads til at skeje ud, som du skriver engang i mellem, der skal være plads til gode sager som slik chips og kage, eller det som du allerbedst kan lide. Vi lever kun en gang, og nogle gange skal man bare spise lige nøjagtigt hvad man har allermest lyst til, så længe man ellers spiser nogenlunde sundt, hvilket jeg kan høre at du gør. Hvis du godt kunne tænke dig at få nogle lidt mere konkrete råd til hvad der er godt at spise hvis man gerne vil opnå bestemte resultater vil jeg anbefale dig at kigge på iform.dks hjemmeside - der kan du få meget viden og gode tips til hvordan man fx kan træne mest effektivt og hvad der er godt at spise i forbindelse med træning.
Jeg er sikker på, at du nok skal blive bikiniklar uanset om du ændrer yderligere på din kost, når først solen kommer frem skal det nok blive skønt at komme ud og mærke varmen. Jeg kan høre at du spiser rigtig fornuftigt og træner regelmæssigt, så jeg tænker helt klart at du er godt kørende. Husk også på at du er god lige nøjagtig som du er, og at den fladere mave og de strammere lår måske ikke gør den store forskel når det kommer til stykket. For du er dig og det er helt perfekt.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar.
Bedste hilsner
Annika