Spiser jeg for lidt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Har altid været buttet. I 6. besluttede jeg at der skulle laves om på det. Idag, næsten et år senere, foretrækker jeg hellere at spise for lidt end for meget. Har tabt mig, men ikke nok synes jeg. Når jeg kommer hjem fra skole, holder jeg mig fra køleskabet. Jeg plejede ellers hver dag da jeg kom hjem at tage noget at spise. Men ikke længere. Og jeg tror at det er ved at være et halvt år siden at jeg sidst rørte noget usundt. De dage hvor jeg føler at jeg har spist lidt for usundt, eller bare spist for meget, ryger det ud i toilettet. Men jeg vil ikke kalde det en spiseforstyrrelse, for jeg føler at jeg har god kontrol over det. Mine veninder minder mig hele tiden om at de synes jeg spiser for lidt, siden jeg nogle gange også godt kan finde på at springe maden i skolen over. Men jeg har skam ikke noget problem med at spise, så længe der ikke kommer for meget ned. Så jeg har da ikke en spiseforstyrrelse, vel?
Hilsen den forvirrede.

Svar:
Kære den forvirrede,
Det er rigtig godt at høre at du har gjort dig nogle tanker om emnet, og at du har taget kontakt til brevkassen.
Jeg vil starte med det, at du nævner at maden ryger ud i toilettet, når du har spist for meget eller for usundt. Ved at kaste maden op, ødelægger du både dit spiserør og dine tænder på grund af den stærke mavesyre som kommer op med maden. I værste tilfælde vil du skade dig selv på grund af det.
Det at tabe sig, hænger sammen med kalorier: Hvor meget der kommer ind(det du spiser), og hvor meget der kommer ud(det du forbruger). Hvis du er meget aktiv, dvs. løber, cykler eller bevæger dig meget, så har din krop brug for energi, og her kan du med fordel spise lidt usundt for at få fyldt dine depoter. Hvis du derimod har en dag hvor du ikke bevæger dig så meget og i stedet sidder foran fjernsynet/computeren det meste af tiden, så har du ikke forbrændt særlig meget, og din krop skal derfor ikke bruge særlig meget energi. Den mest effektive måde at tabe sig på, er altså en kombination af at bevæge sig, og holde øje med hvad man spiser. Der er ingen grund til at fjerne al den usunde mad. En burger eller slikpose en gang i mellem er skam helt i orden så længe du er aktiv og spiser en balanceret kost ved siden af.
Jeg fornemmer at du har et negativt forhold til mad og din krop. Det er altid værd at huske, at vi er vores egen værste fjende. Når vi kigger på os selv i spejlet, er det nemt at finde den ene fejl efter den anden, selvom de i sidste ende er ubetydelige. Når du nu siger at dine veninder hele tiden syntes du spiser for lidt, så er der sandsynligvis noget om det. I stedet for at springe hele måltider over og frygte at du spiser for meget, så kan du i stedet spise mindre portioner spredt ud over dagen. Eksempelvis:
Morgenmad kl. 07 - en skål havregryn
Snack kl. 10 - et stykke frugt og en gulerod
Middagsmad kl. 12 - en bolle/rugbrød med pålæg
Snack kl. 14 - Kiks og mandler
Kl. 16 - Osv., indtil du har fundet en form for rutine i hverdagen, og er blevet bedre til at spise små portioner hele tiden. Hvis din mave rumler, så er det fordi du er sulten, og din krop har brug for energi og næring. I sidste ende skal du huske på at du skal spise en god portion mad inden det sætter sig som fedt på dig, og at din krop skal have mad for at fungere.
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og at du har fået noget at tænke over. Hvis du har flere spørgsmål eller gerne vil vide mere, er du naturligvis velkommen til at skrive ind til os igen.
Mange hilsner, Torben