Ryning og alkohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
jeg jeg havde sidste skoledag for en 2 uger siden og den fik ikke for lidt. Da jeg så dum som jeg er vælger og drikke mig pløvre stiv så gik det galt. og jeg sagde ja til at tage en smøg
hvilket jeg aldrig ville gøre hvis jeg ikke havde drukket. Men dagen efter og følgende dage var det som om jeg trængte til at ryge
min far og bror er ryger begge to men de ved det ikke...
så spørsmålet er kan man blive afhæning af en smøg
hiLaen Aleksander

Svar:
Hej Aleksander
Jeg tror mange kan genkende den her situation hvor man får lidt for meget at drikke og gør ting man ellers ikke ville gøre. Jeg kan godt forstå du bliver lidt nervøs over om du kan være blevet afhængig. Men du kan være helt rolig. Du er ikke blevet afhængig efter en enkelt smøg.
Kroppen bliver med tiden afhængig af nogle af de stoffer der er i smøger...særligt nikotin. Men det tager længere tid og mange flere smøger.
Dagen efter man har drukket for meget kan kroppen opføre sig lidt anderledes end den plejer. Man kan have lyst til mad man ellers ikke plejer at spise, noget særligt slik og jeg tænker at det nok er det du har oplevet. Som du siger kunne du aldrig finde på at ryge en smøg hvis du ikke havde været så fuld, så selvom du oplever trangen er det bare med at holde fast sige fra.
Så er jeg sikker på at du indenfor ganske få dage slet vil opleve at lysten bliver mindre og til sidst forsvinder helt.
Mange hilsner
Niels-Christian