rygning, alcohol, hash og forkerte mennnesker
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkassen
jeg er en pige på 14 år har været mobbede meget igemmen min barndom og bliver stadigvæk mobbet idag.. har også social angst så har kun få venner. her på det sidste er jeg begyndt få nogle venner men de venner er nok ikke lige det bedste selskab, mange af dem ryger hash og drikker. er også selv begyndt at drikke og gå til feste med dem. men her få en måndede side begyndte jeg ryge fast både smøger og e cigaret. menn mange af dem vil også havde at jeg prøver hash, så ved ikke om jeg skal.  men mine spørgsmål er: hvordan kan jeg stoppe med ryge , skal jeg lade vær med at hænge ud med mine venner.....

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at da du er blevet mobbet og stadig bliver det, har haft svært ved at få venner. Derfor kan det føles rigtig dejligt at have fået nogen, man kan kalde sine venner. Jeg synes, at det er rigtig flot, at du tænker over dit forhold til dine nye venner og undrer dig over, om de er det bedste for dig.
I forhold til dit spørgsmål, om hvordan du skal stoppe med at ryge, synes jeg, at det er rigtig fint, at du selv tager initiativ til at holde op med at ryge. Det der gør, at det er så svært at stoppe med at ryge er blandt andet, at der er nikotin i cigaretter, der giver en afhængighed. Der er flere ting, man kan prøve som for eksempel nikotintyggegummi. Du kan også trappe ned ved at begynde at købe cigaretter med mindre nikotin i, for at blive mindre og mindre afhængig af nikotinen. Hjernen er især med til at gøre det svært at holde med at ryge, så derfor kan det også være en ide at få motivation til at stoppe for eksempel ved at sige, at du vil komme i bedre form.
Man mærker hurtigt på en løbetur, at rygningen holder en tilbage. Derudover kan du købe bøger, der kan hjælpe dig til rygestop. Det den gør er også at motivere og opmuntre til rygestop. Der er for eksempel bogen "Endelig ikke-ryger" af Allen Carr, som du kan købe over nettet for eksempel hos saxo.com. Hvis du har mod på det, kan du også sige til dine forældre, hvis de ikke allerede ved det, at du er begyndt at ryge, men du vil gerne have hjælp til at stoppe igen. Det vil selvfølgelig være rigtig grænseoverskridende at skulle fortælle dem det og det er helt op til dig, om det er en løsning, du vil bruge. Det vil for de fleste være svært at holde med at ryge, hvis man først er blevet vant til det. For mange er det i større grad en dårlig vane, end det er noget man nyder. Når man starter med at ryge, sker der noget i hjernen, der gør, at det bliver sværere at stoppe, fordi der sendes en følelse af velvære ud i kroppen. Men det er intet imod den risiko, man sætter sin krop i, når man ryger. Jeg er sikker på, at du har hørt det før, men når man ryger, forøger man risikoen for sygdomme. Selvom det ikke er noget, man tænker og bør tænke på som 14-årig, er det noget, der er værd at overveje, når man ryger.
Du spørger også om, om du skal stoppe med at hænge ud med dine venner. Jeg kan forstå på dig, at de er en stor del af grunden til, at du er begyndt at drikke og ryge. Det jeg vil råde dig til at gøre er at overveje, om disse venner får dig til at gøre ting, som er over dine grænser og som du egentlig ikke har lyst til.
Det kan for eksempel være at ryge hash. Du siger at du har dine tvivl, om du skal ryge hash. Her er det især vigtigt, at du ikke skal gøre noget, kun fordi du bliver presset til det. Du skal selv være okay med situationen og ikke gøre det for andres skyld.
Du skal selvfølgelig være opmærksom på at det ikke er lovligt at købe hash. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, men jeg synes det er vigtigt at du også lige tager det med i dine overvejelser. Det er ikke lovligt at ryge og den der skaffer hashen gør også noget ulovligt ved at købe hashen. Igen...jeg ved godt at hash for nogle er almindeligt og at nogle tænker på det, på lidt den samme måde som alkohol. Men der er altså lige den forskel at man kan få lidt problemer med politiet for bare at ryge det...sådan er det ikke med alkohol.
Hash kan desuden også have nogle konsekvenser, man skal overveje, inden man ryger det. Hvis man ikke er tilpas, kan man nemt blive angst. Nogle får det dårligt og kaster op. Det er også vigtigt ikke at blande alkohol og hash, da det kan gøre, at virkningen bliver stor og man kan få det dårligt. Du skriver, at du har social angst og derfor ser jeg det som ekstra vigtigt kun at ryge det, hvis du er i trygge omgivelser, da hashen kan gøre angsten værre. Jeg synes, at det lyder på dig som om, at du egentlig ikke har lyst og hvis dette er rigtigt, vil jeg råde dig til helt at lade være. Hvis dine venner bliver ved med at presse dig til at gøre det, vil jeg råde dig til at forklare dem, at du ikke har lyst og du synes, at det er tarveligt, at de prøver at få dig til noget, du ikke har lyst til. Det er også i situationer som disse, du kan finde ud af, om de er dine rigtige venner og vil det bedste for dig. Hvis du for eksempel ikke vil være med til at drikke eller ryge og de ikke synes, at det er i orden, kan du også se, om det er nogle venner, der fortjener at være i dit liv.
Jeg håber du kunne bruge mine råd. For en sidste bemærkning vil jeg bare sige, at jeg synes, at du er rigtig stærk, at du overvejer, hvad du skal gøre og ikke bukker under af gruppepres. Derudover kan det i din alder være rigtig svært med venner og den udvikling, der sker, når man er 14 år gammel. For eksempel, at nogle begynder at drikke og ryge. Man skal finde ud af, hvem man selv er og hvad ens egne grænser er og det er noget alle går igennem. Ting skal for nogle prøves af, men det er rigtig godt at huske at passe på sig selv og sine grænser i processen. Jeg er sikker på, at du kommer godt ud på den anden side, eftersom du selv viser, at du er stærk nok til at sige nej, hvis du ikke føler dig tilpas.
Måske har du brug for at snake lidt mere om alt det her? Hvis du har kan du kigge forbi vores chat hvor du kan snakke anonymt med en af vores frivillige rådgivere.
Med venlig hilsen Signe