proteinpulver
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hey.
jeg er en lidt buddet dreng der er i gang med vægt tab. jeg cykler dagligt 12km, og løber 1-2km samt nogele få styrke øvelser. jeg vil høre om det vil gavne hvis jeg begynder på proteinpulver for at få støre muskler og for at tabe mig ?
og kan en på min alder godt tage det uden at det er farligt ?

Svar:
Hej med dig.
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Det er nemlig noget, som mange børn og unge - der træner - går og spekulerer over.
Det er sejt, at du er begyndt at dyrke så meget motion for at opnå et vægttab. Motion kombineret med god, sund kost er nemlig den bedste og sundeste vej til et vedvarende vægttab.
Der er ikke nogen aldersbegrænsning på, om man må tage proteinpulver. Grunden til, at folk tager proteinpulver, er, at protein for det første er nødvendigt for at kunne opbygge muskelmasse, men også fordi protein hjælper musklerne og kroppen med at restituere, så man er mindre øm og mere frisk dagen efter et træningspas.
Som udgangspunkt kan man få dækket sit behov for protein gennem en sund og varieret kost. Når man træner meget, kan man dog med fordel indtage ekstra protein i form af en proteinshake efter træning, så man er sikker på at få dækket sit behov. Der er intet farligt i det, og det kan både gavne din opbygning af større muskelmasse og støtte dit vægttab. Dine muskler skal nemlig bruge protein for at fungere og vokse, og jo større muskler, du har, desto mere vil du forbrænde og dermed tabe dig.
Hvis du vælger at begynde at bruge proteinpulver, er det vigtigste dog, at du bruger det som en del af en i forvejen sund kost. Du får nemlig mest ud af pulveret, hvis det bruges som tilskud til ellers gode måltider bestående af grøntsager, frugt, groft brød, kød og magre mejeriprodukter.
Jeg ønsker dig held og lykke med det.
Kh. Matilde