Problemer med vægten
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus
jeg har længe "døjet" med min vægt, fordi jeg selv synes jeg er for tyn og veier alt for meget. Jeg veier 52-53 kg og jeger 169 cm høj.
jeg vil gerne veje 48 eller derunder, men er jeg så undervægtig? Min mave buler ud og derfor hader jeg at skifte tøj når jeg er sammen med andre.
Jeg har prøvet slankekure, men det hjælper bare ikke. For hvis jeg fx tabber mig et kilo, har jeg taget det på igen efter et par dage. Det irriterer mig rigtig
meget, for jeg vil bare gerne være slank! Jeg ville ønske at jeg kunne skifte tøj, tage i svømmehallen, gå med stramt tøj osv... Uden at jeg var flov over min krop.
Jeg har både fået ad vide at jeg er for tynd og at jeg er tyk. Det med at jeg er tyk tror jeg at personen sagde for sjov, med han har sagt det et par gange
og det går mig på.
Håber i kan hjælpe!
Vh mig

Svar:
Hej med dig :-)
Det kan være svært det der med vægt. Ud fra hvad du fortæller om din vægt eller højde, lyder det som om du har en helt normal vægt ift. til din krop, men du lyder klart mere tynd end tyk, hvis det skal sætte sådan op :-) Hvis du kommer ned og vejer 48 kg. vil det ift. anbefalingerne gøre dig undervægtig.
Selvom man har en rigtig passende vægt, har de fleste alligevel noget ved deres kroppe, som de ikke er tilfredse med. Du siger, at din mave buler ud. Jeg ved ikke om du mener, at du føler du har lagret for meget fedt på maven eller at din mave er oppustet.
Hvis din mave ofte er oppustet, kan du afhjælpe dette ved at spise mange små måltider i løbet af dagen og undgå for meget sukker fra kager, slik og sukker fra frugt. Det optimale er at have en varieret kost med en masse grøntsager, kød og fuldkornspasta eller brune ris til hovedmåltiderne, og som sagt at undgå sukker og for meget lyst brød/pasta og hvide ris i dagligdagen. Men husk at man sagtens kan nyde mad med sukker indimellem, og ikke behøver skære det helt ud af ens kost for at få den krop, man gerne vil have.
Det samme gælder egentlig, hvis du føler, at du lagrer for meget fedt på maven. Varieret kost og en begrænset mængde sukker er vejen frem og hvis du ikke allerede gør det, kan det også hjælpe at dyrke motion :-) Jeg synes du skal prøve at få lidt mindre op i din vægt. Du nævner, at du har prøvet slankekure og at det ikke har virket. Når man forsøger at tabe sig, mister man i første omgang primært væske. Derfor kan man tro at man har tabt 1 kg., men faktisk er det mest væske man har tabt. Væske opstår i kroppen når man fx spiser meget sukker og saltholdigt mad, så derfor stiger vægten meget hurtigt igen, hvis man spiser mad som indeholder fx meget sukker og salt.
Jeg tror altså at det bedste du kan gøre er at se lidt på din kost og evt. motionsvaner, om de evt. kan være skyld i at du ikke føler der sker nogle fremskridt med din mave :-)
Håber du kan bruge svaret!
Mange hilsner
Christina.