Passiv rygning
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
Jeg vr sammen med et par kammerater den anden dag. Og de ryger smøger. Jeg gør ikke, men jeg fik rigtig meget passiv røg. Det var et lille rum, og de røg ret meget. Og nu føler lidt jeg er blevet syg. Og jeg tror heller ikke min lunger på lang sigt er glad for det her. Min dyne og trøje lugter af tobak, og min svælg gør lidt ondt. Jeg har aldrig fået så meget røg før. Det var ikke sjovt, men sket er sket. Hvor farligt er passiv røg? Kan jeg godt overleve?Og er det ikke flabet at bede dem lade være. Der er jo ikke mit hjem, mit liv eller mine lunger. Jeg kan sidde ved et vindue og få frisk luft, men det bliver jo koldt og klamt i løbet af en aften, specielt her om vinteren. Så hvordan skaber jeg god karma og klima omkring smøgerne?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt følge dit problem, og jeg tror det er noget mange kan genkende. Jeg vil springe direkte ud i det.
1. Hvor farlig er passiv røg?
Passiv rød er farligt, hvilket også er derfor at man i dag har forbudt rygning på hospitaler, skoler, restauranter mm. Og hvis man ofte færdes i et miljø hvor man er udsat for masser af passiv røg er der ingen tvivl om at det er farligt og at det øger risikoen for forskellige sygdomme.
2. Kan du overleve?
Ja, det kan du. Passiv røg er afgjort farligt, men det er ikke den passive røg som du en sjælden gang i mellem oplever der på den måde er livsfarlig. Nu er det jo heller ikke sådan at passiv røg eller rygning i sig selv er en garanti for at man bliver syg eller dør tidligt. Men risikoen for at det sker stiger selvfølgelig markant.
Men igen...hvis du "kun" udsættes for passiv røg en sjælden gang i mellem tænker jeg ikke at det på den måde er livsfarligt.
3. Er det flabet at bede dem om at lade være?
Nej, synes jeg slet ikke det er. Du siger at det jo ikke er dit liv og lunger, men det tænker jeg jo netop at det er. Med passiv røg er det også dine lunger og dit liv der bliver udsat for røgen. Men du har helt ret i at det ikke er dit hjem og derfor er det selvfølgelig heller ikke noget du kan bestemme. Men du kan sagtens spørge om de vil tænke over at ryge mindre eller måske kun ryge i køkkenet når du er der fordi du får det dårligt af røgen. Som du skriver følte du faktisk at du blev lidt syg af at være i rummet og det synes jeg helt sikkert er meget rimeligt at du gør opmærksom på.
Du kan selvfølglig risikere at du får at vide at det bare er sådan det er når du er hjemme hos dem, og så skal du selvfølgelig gøre op med dig selv om det er vennerne eller helbredet du synes der er vigtigst.
4 Hvordan skaber du god Karma om det her?
Jeg tror ikke der er så meget andet at gøre end at melde ud hvordan du har det. Fortæl at du faktisk blev dårlig og at det er rigtig ærgerligt fordi du gerne vil hænge ud med dem. Spørg om de ikke vil vise lidt hensyn fordi du ganske enkelt ikke kan tåle røgen.
Jeg tænker at hvis de går lige så meget op i den gode Karma som dig så er de nok også klar til at tage lidt hensyn, og eksempelvis gå udenfor og ryge eller ryge ud af et vindue når de ryger.
Så spring ud i det og sig det direkte. Og så tænker jeg at du i bund og grund skal tage de signaler din krop sender alvorligt. Hvis du bliver dårlig af at være sammen med de her gutter og I ikke kan finde en løsning der passer bedre for jer alle sammen, er det måske bedst at lytte til din krop. Den skal du trods alt have resten af livet.
Mange hilsner
Niels-Christian