Overvægtig + træng til søde sager

brevkassespørgsmål

Overvægtig + træng til søde sager

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej brevkasse!

Jeg er en 18 årig pige som blev 18 for 2 måneder siden - hvilket jo også gav lidt fødselsdag penge, som man altid kan bruge, en af gæsterne (som kan være meget! Nysgerrig) spurgte "nåh, hvad vi du så bruge din penge på?" Jeg vidste det ikke fortalte jeg hende...  (hvilket jeg ikke gjor/gør)

Men! Da jeg er meget overvægtig kan jeg godt have trang til usunde ting - det kan taget 'overhånd' de sidste 2 måneder.. hvor jeg bare har købt og købt blandt andet kakao og fløde og is! Det er faktisk de ting jeg har inden for de sidste 2 måneder virkelig har været indebors! Meget kakao og fløde i sidste måned og denne måned maj er/var der et "måneds tilbud" som superbrugsen kører i hele maj måned med ben&jerry is til 39 kr normal prisen er 62 kr for en bøtte (så man sparer jo meget føler man) men det er netop det der"ej hvor er det billigt! " der gør at man falder i og køber.. jeg havde før købt i 2014 (tror jeg) en bøtte til 62 den var også god men er for nærrig til at give så meget for 1 is med kun 500 ml - men på en måde er det jo ikke prisen den er galt med men mere hvad der er i nemlig kalorierne! Der er 1250 kalorier i sådan en enkelt! Hvilket jo er for meget alt for meget.. og hvis man må få 2000 kalorier er der kun 750 kalorier fordelt ud på de 3 måltider hvilket svarer til ca. 250 kalorier pr. Måltider hvis man vil spise sådan en på dagen.. og hvis man skal tabe sig må man jo næsten kun spise isen hvis man vælger den

Jeg er faktisk også ked af at skrive det men har købt 6 x ben&jerry is i denne måned! 39 × 6 = 234 kr for bare is! Og på EN MÅNED.. der var også lidt pinligt at gå ind efter at have købt 3 (startede med en 1 for der var jo billigt og 'sparede' jo der - den var god! Så dagen efter, kørte jeg efter 2 bøtter på samme dag (jeg spiste kun en på dagen og gemte den anden, til næste dag - da jeg er bevidst om, at det SLET SLET ikke er godt, med SÅ mange kalorier, på en dag, så vil man jo tage 1-2 kg på på, bare den dag, alt efter, hvad man spiste den dag ,men også på prisen, det er jo også dyrt at købe ind og hvis man gør, som jeg har gjort) .. nu kan man være så bagklog og siger til sig selv: hvis bare, jeg hvade sagt kun 2-3 på denne måned! Så vælger jeg selv, hvornår jeg vil nyde det.. men det føles jo som en umulighed, når man står, først på måneden og man indser det først når man tjekker op, på hvor mange man har brugt og der ærger en , jo man havde råd ,men ikke i længden og hvis jeg ligger det op, så kunne jeg have fået 2-3 par bluser, for de penge.. man har jo ikke rigtigt fået noget for pengene føler man ikke, eller ikke noget man kan "samle på" , jeg købte min SIDSTE ben&berry is igår (hvilket jeg er iforstået med og det ER min sidste!).. og jeg nød den faktisk mere end de andre is, jeg havde fået (samme is) , det var nok velvidende om, at det var den sidste? Men det går jo bare ikke, med alle de kalorier, især når man ved 100% , at man ikke får motionet det væk -eller hvis man endelig gør, jamen så har man ikke motioneret, det andet mad/kalorier man har spist, den dag væk.. det er en ond cirkel

Idag var jeg "så dum" at lade mig lokke, af mathilde milkshake.. den smager jo af INGEN TING!? det er jo ikke 'en milkshake' og man kunne lige så godt , have købt en billig kakao mælk til 7-9 kr for 1 liter, istedet for de 8 kr sådan en mathilde milkshake med 'kun' 200 ml koster.. da jeg så tilbuddet , måtte jeg jo bare købe dem! Så jeg tog faktisk 4 .. men lade en tilbage igen, da jeg havde gået 20 skridt, fra køleren.. jeg vidste jo , hvad jeg havde betalt for de der is! hvilket gjor at jeg kun lade 1 ned, det er ikke meget, men et lille bitte skridt måske? Og self. Drak jeg alle, da jeg kom hjem

Som du kan hører har jeg (eller haft hvis man skal sige det sådan) råd til det - ikke, hvis det fortsætter! Men jeg har stadig penge til overs, men det er jo også øv ,,overfor mine penge? at skulle give penge ud på noget "pjat" , man er glad/ det er dejligt når man spiser den men,  det jo væk inden man ser sig om og man får jo ikke noget , ud af det - eller jo man tager på..  det eneste man gør , er at give penge for at  blive tyk - penge man kunne købe f.eks et par nye sko for eller et par bluser

Men det er heller ikke just noget man har lyst til at sige "jamen jeg har bruge nogle af penge ,på jen&jerry is! Og lidt andet guf.." man vil jo helst benægte det - men hvis man kigger på det, er det jo rigtigt , NOGLE af deres penge, er jo gået til det også,  selvom man hæver for at "dække det" er det, i teorien, stadig lidt af deres penge der er blevet brugt.. det vil da være så meget federe, hvis man kommer langt ned i vægt og faktisk kunne bruge penge på nyt tøj, istedet for..

Hvordan kommer man ud af det her? Kan det virkelig være rigtigt at man skal over 100 kg før man får øjnene op eller mere end mod i "dødelige kg" før man åbner øjnene? (I den ene ligger jeg ikke men alså det er pointen i det) Jeg vil ikke mene at jeg har lukket øjnene, jeg ved det er et problem.. jeg gik faktisk på efterskole, og var på et sportshold og tabte 10 kg, på et halvt år ! Jeg gjor det også "forkert" for, jeg sultede mig 80% af morgenerne (ved ved grundliggende hvordan man taber sig - ikke ved at sulte)- men det var så SJÆLDENT noget jeg kunne li - der var kun youghurt som  jeg kunne li og der var vente tid alså borde der f.eks mandags borde hvor mandag må starte og så kommer tirsdag - om tirsdag startede tirsdag så kom onsdag og mandag kom til sidst hvis der f.eks var youghurt var der ALDRIG nok de satte kun 2 ud.. og tja nogle de fyldte bare der skål helt op og lidt mere "bare fordi de kan" øv.. så jeg sultede meget om morgen (der var dog også rugbrød og havregryn men kan virkelig ikke rugbrød det er så tørt! Og havde spist havregryn meget da jeg boede hjem + hvis man var en af de sidste borde var der ikke mere) vi spiste først kl 12 middags mad.. da vi havde matematik næsten inden vi skulle spise lavede jeg matematik med en makker (en dreng - jeg var ikke lun på ham men han var ret sød og hjalp mig utrolig meger! Og jeg hjalp også ham - til eksamen sagde han "bare forstil dig at vi sidder og laver matematik sammen og vi skal nok klarer det " - vi blev lidt afhængige, af hinanden  , på den punkt - men næsten kun i mat ikke sådan udenfor , det sket da at vi snakkede sammen,  udenfor men ikke så tit) men tit skete det,  at min mave rumlede , når vi sad der! Nøj det var pinligt .. og så charmende, som han e,r trækker han et af de sødste og største smil imens han siger "du er vidst sulten" og det blev jo mere pinligt, når han gjor det (jeg vidste at det var kærligt ment når han sagde det) til middags mad spiste jeg maks 2 sker (alm. Opøse sker) og lidt kød der , nu var der.. nogle gange, spiste jeg mindre, da alt maden ikke var så godt .. og aftensmad spise jeg 2 rugbrød gerne 1 æg nogle gange hvis der var lyst til det - jeg havde faktisk også slik på værelset som jeg SMÅ spiste af (ikke noget med en hel pose et eller andet - nej - jeg kunne fint styre det, det  var faktisk "så flot" at jeg kun tog f.eks 2 karameller f.eks på en dag, nogle gange , kunne der godt glide ca. 5 stykker chokolade ned eller andet, men der var ingen overspisning og tabte mig HVER gang, jeg stilte mig på vægte,n om det var ved hver anden dags vejning, eller en gang i ugen, vejning, på skolen. Selvfølgelig. Var der typisk snak om et par hundrede gram,  men stadig ryk i vægten) men da jeg kom hjem (juni 2015) den første uge spiste jeg, som på efterskolen, dog med en lille smule morgenmad, men da juli startede ca. Begyndte jeg stille at spise normalt .. i ferien spiste jeg normalt og kunne da godt finde på, at cykle ned de 1,5 - 2 km der er til brugsen og samme km hjem efter en is , købte ret få is, over sommeren) så skulle jeg til at starte et sted, for folk der havde det svært i skolen, som blandt andet ikke havde deres eksamen (hvilket jeg havde! Og har fine karaktere med ud fra efterskolen og det bestå alså 02 i alt jeg gik op i og med den bedste karakter 10, i mundtlig og skriftlig dansk.. skriver ikke lige alt op) men trives ikke der og efter 2 uger, stoppede jeg der - det var der, det begyndte stille ,;at gå ned af bakke,  købte blandt en is (1 liter og købte oreo) og blande det i en skåle og spiste til jeg ikke kunne mere! Så selvom jeg ikke kunne have det, spiste jeg alligevel , det gjor vidst 2 gange over den periode.. jeg gik så hjemme i ca. 1 uge, så skulle jeg snakke med uu-vejleder og klasselæreren og der sagde jeg at jeg manglede ikke eksamen og kunne ikke se mig der, i den klasse .. jeg kom hjem igen, et par dage efter kom min uuvejlder og vi fik aftalt praktik - ca. 3 dage efter skulle vi mødes derude! Ved praktikstedet Jeg glædede mig (fra at jeg var blev "meldt ud" fra skolen købte jeg ikke rigtigt usundt eller ikke som sådan alså kørte  ikke "ekstra"for det og mener heller ikke jeg spiste som sådan) ude på en gård ved en kendt i hesteverden - han lovede mig guld og grønne skove at jeg skulle da arbejde sammen med ham! Og ja da! Jamen alt! Til samtalen med ham og min uu (jeg skriver bare uu da der er nemmere og hurtigere end uu vejleder) og det må være en tirsdag eller onsdag, vi snakkede med ham - så skulle jeg starte mandag - jeg var sammen med ham, en HALV DAG og så blev jeg kastet over til hans medarbejder ,som ikke kunne finde ud af ,hvornår man joker og man bare IKKE skal gøre det (han kunne intet socialt da han ankom men er blevet MEGER social nu her - men desværre har ingen lært ham, hvormår nok er nok!) Var blevet fortalt kor,t at der var en medarbejder, men det lød ikke som at jeg skulle arbejde med ham, medarbejderen.. øv! Det var en hård uge .. han tirrede mig på mange måder! Alså sådan at han ikke stoppede og han drev den langt ud + var meget racistisk og holdte ikke sine holdninger tilbage..

Vi skulle spise hver dag inden i ejerens hus (ham min praktisk "chef" - medarbejderen - mig ) der var rugbrød + en skive franskbrød HVER DAG første dag havde jeg taget en madpakke med (igen - "cheffen" havde ikke informeret mig om at vi spiste sammen hver dag.. ) nå men første dag sagde jeg nej tak jeg havde spist af min egen madpakke (der skal lige nævnes at jeg har social angst men at det var blevet bedre via efterskolen men, manglede stadig "noget", ) de begynder begge på "nå er du på slankekur" mig "nn-nej" de lod mig være på det punkt og kørte ikke mere i det og vi havde en snak om et ellet andet.. anden dag tager jeg en rugbrød og får samme kommentar.. øv! Kunne virkelig ikke li det - medarbejderen kørte videre i det "da jeg startede spiste jeg da 10 stykker rugbrød til middag!" Kan ikke huske hvad der blev sagt efter gjort efter det.. men huske at min ryg var smadret efter begge dage!(man kunne VIRKELIG ødelagge sig selv dernede og min ryg har taget skade.. ikke har rygskader som sådan man får det sådan okay tit nu her alså smerter i ryggen) 3. Dag gik jeg med til at tage en franskbrød foruden mit stykke rugbrød (tog mellem 1-2 rugbrød + 1 stykke franskbrød til sidst) der var nutella eller en ost på bordet til franskbrødet .. valgte enten det ene eller andet.. efter ca. 4 dage begyndte jeg at cykle til brugsen efter noget slik (jeg tror det var fordi de at de havde så "travlt" med om jeg skulle tabe mig! fordi at vi fik franskbrød med nutalla og vi selv havde nutella hjemme så jeg tog jo hjem for at spise nutella mad når jeg havde fri).. jeg stoppede efter 2 uger min ryg havde smerter hver dag og ikke rart , følte mig "mobbet" over lidt mere ting, men den "største ting: var at jeg cyklede, på en el cykel! Der var 7 km ud til gården og det tog mig en halv time på EL cykel så synes det er lidt "klamt" (ved godt det ikke er ordet for det) at tænkte på hvordan, det vil tage mig , hvis det var på en almindelig cykel.. + skulle OP af 1 km langt vej der gik op! Det tog mig som sagt en halv time, men det hurtigste jeg gjor, var 23 min. De blev VED med at sige, at de vil tage min boks, der gjor den til en el cykel .. og  at " ork! Når man har el på cyklen så tager det MAKS 10 min. At cykel her til " (han vidste udemærket at der er 7 km jeg skulle cykle hver vej) men jeg brugte jo faktisk, også næsten alt mit el derop, bare for at komme til tiden! Skulle møde kl 8 så skulle typisk op kl 6 stykker.. og kunne først sove kl 23) og 30 min var fakisk og "hurtigt" da jeg trædte til!  Jeg har faktisk fået mere angst (socail angst) af at jeg skulle sige ved der bord og at de var sådan ved mig.. så nårh jeg skal snakke med folk/kører med dem og jeg måske har snakket med dem men måske ikke så meger f.eks en af min mors veninder - jamen hvis jeg snakke eller sige noget ved f.eks et bord så trækker jeg mine tæer sammen alså sådsn hårdt selv inde i skoen fordi jeg er blevet så usikker på mig selv men er også begyndt på det hvis jeg siger nogle mere "ups" ting f.eks skulle jeg række min søster en cola hun står med en smøg i hånden (jeg ryger ikke) og da det var MEGET tæt på synes jeg kunne mærke noget varme fra den tager jeg hånden til mig da hun tager cola'en hun spørger så: "kom jeg til brande dig?" Mig: nej.. det var bare (hun afbryder) det er da en modermærke...? Mig:ja men jeg har bare ikke set den før (og så gør jeg det med tæerne)

Jeg skulle videre..

Jeg fik snakket med et sted, jeg kendte fra tidligere,  der var meget berider over dem (de tilrider blandet andet heste) som jeg kom i praktisk hos, i oktober til december! 2 1/2 måned brugte jeg, der ude (det var "samme vej" men de boede kun 3,5 km fra mig så skulle kun cykle ca. 2 kmm om morgen på den vej som var ret trafikeret før skulle jeg cykle ca. 5 km på den vej) jeg skulle først møde kl 9! - de var flinke rare mennesker men! Opstaldene!! Betragtede mig som "bare luft" eller kunne "kun" bruge mig,  hvis de manglede hjælp.. jeg følte mig "ubruglig i deres øjne" og ikke værdsat , som man jo normalt, gerne vil være... så ja jeg købte igen ind og spiste MEGET forkert! Tror jeg købte ca. 5 bøtter  is på 1 liter på 1 uge som jeg spiste alså 1 liter på dagen .. øv! Men spiste ikke hver dag noget men nogle gange havde jeg også penge med i en lomme eller taske så jeg kunne cykle direkte ned i brugsen efter f.eks is .. jeg vidste det var forkert men det føles bare så hårdt , når man er " luft " for andre , ellers der var en, som snakkede med mig? men det var så at være så klogeåge (stedets "bedste kunde" og havde været der mange år + betale for undervisning, fra berideren, på stedet) og kom nogle gange ,;med hård kritik til det jeg gjor - jeg var jo skide bange/ked af det, når det skete, men også sur faktisk, for tænkte det er da mine "2 cheffer " der bestemmer, ikke hende! men turde ikke at stå op og sige det , så rettede mig efter det.. da min praktisk sluttede, i slut af december, var jeg syg meget syg! Med opkast mave smerter - første dag da jeg havde fri, vågnede jeg op kl 5! Med mavesmerter - mine forældre skulle på arbejde der og jeg skulle ligge i deres seng (elevations seng - der der med at man kan justere ved hovedet og benene )- den skulle også rettes op, ved hovedet, for at støtte min mave) og først omkring midt i januar, blev jeg rask - så mødet med mit praktik sted + uu som et afslutnings møde , blev holdt ca. Slut januar - til mødet siger min uu at jeg skal se en uddannelse det er jeg modvejlende af men da parret siger "jo det skal du da" kører uu og jeg over og ser den - jeg kommer ind i et klasselokale lige ved siden af, er lærerværelset - en af lærerene kommer ud snakker faktisk ikke rigtigt om skolen ,men bruger sin tid på at snakke om "du har et valgt - enten bruger du bare 15 min. På at pakke en sports taske eller bruger x antal timer på et døgn og det tager kun × antal min. At pakke sports tasken men du gider ikke og gør det ikke) og så hiver min uu fandt i mig og siger :vi kan ikke nå mere vi må kører nu! (Og hun VED at jeg ikke er en spontan type! ) så siger nej til skolen og nej til produ. Skolen (har kun hørt dårligt om produ. Skoler)

Så min uu "tabt mig " så har gået hjemme i et par måneder (det er ikke lige min skole gang vi skal snakke om men det er vigtig for dig lige at læse  - skal videre i til august )

Jeg skal flytte til ca. Midt i juni måned så får en ny uu + nye muligheder der (har været ned og snakke lidt med personen bare om hvad drr tilbydes ikke at jeg skulle afgive noget endnu)

Men jeg vil også gerne have nye spise vaner ved det nye hus "nyt hus ny vaner" tænker jeg og at man stadig kan have slik på værelset uden at gå i det så hurtigt -er det nogle tips og tricks til det? For hvis jeg ikke har bare lidt stående (kan være 1-2 chips poser som jeg måske ikke går i men der skal bare "være noget:) for hvis der ikke er så kan jeg købe ind til en hel børnefødselsdag og fræse det hele selv! Og det er jo slet ikke optimalt (det er lidt det jeg har gjor de sidste 2 måneder faktisk - ikke helt men på en måde)

Har lige lidt at tilføje; jeg synes det kunne måske, være fedt at komme ned til en gammel elev dag men jeg tør simpelthen ikke! Så længe jeg går med den vægt jeg gør - jeg har jo ikke tabt mig siden med det modsætte.. da mine 2 idræts lærerer er ret "strekse" og da jeg fik på efterskolen og der var gammel elev dag (der havde jeg jo ikke gammel elev dag da jeg lige var kommet til "det skoleår") der sagde den mandelig idræts lærerer (enten trænger den igennem, hans stemme, ellers hørte jeg det bare) men der sagde at til en enten 5 års elev (5 år siden personen gik der) "skulle du ikke tabe dig!?" Han var ret alvolig i stemmen og dog med sådan et "smil" i stemmen til sidst.. men jeg ved bare at jeg bliver kommenteret af de 2 idræts lærere hvis jeg dukker op som jeg er nu.. hvilket ikke er godt i deres (eller i mine øjne) og den kvindelig sagde " du skal nok tabe dig og blive pæn - du er jo så stædig! " også noget med at hvis jeg har sat mig for det så gør jeg det også! For så stædig er jeg og hun har ret! Men dette er faktisk det "eneste" min stædighed ikke har vundet - men der har bare været så mange "bump" på vej også så var der den sommerferie man ville holde men er sådan set aldrig kommet "væk" fra sommerferien hvis man kan sige det sådan - jeg vil gerne tilbage ind i kampen

Og hvis man "ryger i" hvordan kommer man lettest tilbage og ind i kampen igen?

For har haft tage dage hvor jeg har "kæmper" men har givet op,  efter at være faldet i .. senere tager man kampen op og igen og igen hele tiden.. men det har ikke givet noget da det ikker har været "nok"

Håber at jeg fik alt med jeg vil spørge om - men undskylder også overfor at det blev så langt men kunne virkelig godt bruge noget hjælp :)

Svar:

Hej med dig

Jeg kan høre på dit brev, at du har rigtig meget på hjertet, og der faktisk er en del ting, som fylder hos dig. Jeg synes derfor, at det er rigtig godt og sejt, at du skriver herind, da det nogle gange kan være rigtig rart at få luftet ens tanker. Jeg vil prøve at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation herunder.

Det lyder som om, at du har været en del igennem på det sidste som har påvirket dig, og gjort det svært at være dig nogle gange. Du har blandt andet haft dårlige oplevelser med at starte i skole efter dit efterskoleophold og været i praktik to steder, hvor du ikke følte dig ordentligt behandlet. Det kan være rigtig ubehageligt ikke at føle sig værdsat, og jeg forstår derfor godt, at det har været hårdt for dig. Jeg kan samtidigt høre, at du måske især når det hele har været svært, har haft lyst til at spise søde sager som fx is i store mængder. Måske fordi det har givet dig en god følelse imens, hvis det har været svært at overskue din situation? For nogle kan det at spise søde sager nemlig blive en måde, hvor man kan beskytte sig selv mod svære følelser, tanker og oplevelser. På den måde bliver det en form for strategi til at klare den situation man er i. Måske du kan genkende det hos dig selv?

Du skriver, at du har taget på, og det lyder til at du er ked af, at din vægt er blevet højere - at det er noget du bruger rigtig meget energi på at tænke på. Samtidigt virker det som om det holder dig tilbage, fordi du fx ikke har lyst til at tage til gl. elevdag. Jeg tror, at der er rigtig mange unge piger, der kan genkende det her med at tænke rigtig meget over sin krop, om man nu er tynd nok, træner nok eller indtager for mange kalorier om dagen - så du skal vide, at du ikke er alene om at tænke på de her ting. Måske er det fordi, man er meget optaget af hvad andre tænker om en? Tit når man tænker over hvad andre synes om en, kan det være fordi man kan være usikker på sig selv, måske være bange for, at man ikke er god nok. Derfor får jeg lyst til at sige, at du er god lige som du er, og du behøves ikke at lave dig om, men det er okay du er den som du er. Der er ingen som dig, og det er din styrke.

Du spørger mere konkret til, hvordan du kan komme "ind i kampen igen", og jeg tænker det er svært at svare præcist på, hvad der er det rette for dig at gøre, for at få det bedre igen. Men på dit brev lyder det som om, at vejen til at få det bedre, er at få det bedre med dig selv. Hvis du selv stoler på, at du er okay som du er, har du måske ikke samme behov for de søde sager? Det lyder som om, at du har rigtig mange tanker om mad og mange der har det sådan, får måske straks lyst til at gå på kur. Men jeg tænker ikke, at det er særlig holdbart eller hensigtsmæssigt for dig, da du skal passe på dig selv. Jeg vil anbefale dig at spise regelmæssigt og varieret, og fx huske at få morgenmad hver dag, selvom du godt kunne tænke dig at tabe dig. Morgenmad er vigtigt, og sætter hele din forbrænding i gang hver dag og medvirker faktisk til at man kan holde en stabil, fremfor en svingende vægt. Derudover er det også rigtig vigtigt at få søvn nok, da søvn er vigtig for ens velvære: Hvis man ikke får søvn nok kan kroppen blive stresset, og man kan have svære ved at tackle de udfordringer som dagen byder på. Du nævner også at du cykler engang i mellem, og jeg tænker det er en rigig fin måde at få motion på. Sundhedsstyrrelsen anbefaler, at man er aktiv omkring 30 minutter om dagen, og det kan fx være en cykeltur eller noget helt andet. Det lyder som om, at du er rigtig glad for heste, og jeg tænker at ridning også kan være en rigtig god måde at få motion på. Gør noget som du godt kan lide - når vi gør det, udsender hjernen et lykkestof, som gør os glade. Det kan medvirke til at svære situationer eller dårlig behandling bliver nemmere at håndtere. Du spørger også, om der er nogle konkrete råd til hvordan du kan have noget sødt liggende, uden at spise det hele på en gang? Jeg tænker, at det helt konkret kan være en god ide, hvis du kan undgå at have store mængder liggende. Derudover tænker jeg på, om du kan prøve at blive opmærksom på, hvornår du vælger at spise for meget, og om du kan finde på andre ting at gøre i situationen end at spise? Måske det kunne være en hjælp at skrive nogle helt præcise forslag ned til dig selv, med andre alternativer eller muligheder end at spise. Det kunne fx være at se en god film, ringe til en veninde eller en i familien, gå en tur, tag et varmt bad eller noget helt andet? Måske du kan have det skrevet ned på din telefon, eller på et stykke papir og finde det frem når du får brug for det. Måske det kan være en hjælp til at håndtere situationerne, hvor du får lyst til at spise anderledes - måske er det et forsøg værd.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogle om de svære ting som fylder hos dig? Både at du synes du har haft nogle dårlige oplevelser på det seneste med dine praktiksteder fx, men især også det her med at du kommer til at spise for meget sødt, og det er svært for dig at styre. Når man går med sådan nogle ting selv, kan det være rigtig rart at snakke med nogle om det, så jeg tænker om det er en mulighed for dig at snakke med en mor, far, tante, god veninde eller anden om det hele? Jeg forstår godt, hvis det kan være grænseoverskridende for dig, og måske er du flov over det her med at du nogle gange kommer til at spise for meget af søde sager, men det er okay, at komme i situationer hvor man har brug for hjælp og støtte, eller gode råd for andre.

Her til sidst får jeg lyst til at fortælle dig om noget der hedder LMS, som er et sted hvor de bl.a. ved rigtig meget om alle mulige former for spiseforstyrrelser. Jeg skriver det ikke fordi at jeg tænker at du har sådan en, men fordi du giver udtryk for at du nogle gange kan have et forhold til mad som bliver svært for dig, og det er noget der fylder meget i dine tanker. Så hvis du har lyst, kan du prøve at kigge på deres hjemmeside, her er det muligt at chatte med en rådgiver, som har rigtig meget erfaring inden for området. Hvis du har lyst kan du kigge på deres hjemmeside ved at trykke her.

Jeg håber at du kunne bruge mine tanker og ønsker dig held og lykke.

De bedste hilsner

Annika

Annikas billede
Annika har svaret på dette spørgsmål