Ondt i fod
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Når jeg løber/går får jeg ondt på ydersiden af foden(begge fødder). Jeg har prøvet flere slags sko, men der er intet der virker. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder ikke rart, at få ondt i foden hver gang du løber eller går og jeg kan godt forstå du spørger hvad det kan være så du kan få styr på det så du ikke længere skal have ondt.
Det er godt at høre, at du er opmærksom på, at det kan være skoen den er galt med. Der findes rigtig mange sko, med forskellige indlæg osv, som kan være en god hjælp hvis man får ondt når man bevæger sig. Det lyder til, at du har prøvet flere af disse og at ingen af disse hjælper. Det lyder derfor ikke umiddelbart som om, det er der den er gal.
Ondt i foden kan også forårsages af måden man går eller løber på. Altså teknikken. Det kan lyde lidt underligt, men man kan faktisk godt lære at løbe eller gå forkert, så man hele tiden belaster foden. Det kunne måske derfor være en god ide for dig at tage en snak med din læge eller en fysioterapeut for at høre om de kan hjælpe dig. Nogle gange kan de lave en test på din gang eller dit løb, for at se om det er din teknik den er gal med. Hvis det er det, så kan du blive opmærksom på hvad det er der går galt og så kan du rette op på det efterfølgende.
Det kan også være noget i selve din fod. Det er meget forskelligt hvordan man lander på foden når man sætter den i jorden. Det vil din læge også kunne snakke med dig om. Umiddelbart så lyder det ikke til at være det, da sådanne problemer ofte løser sig med indlæg i skoen, men det kan da helt sikkert være værd at få undersøgt.
Jeg håber du finder ud af det så du kan komme ud og løbe og gå uden ondt i fødderne!
Med venlig hilsen Astrid