Nok motion?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej med jer:)
jeg er ca. 162. cm. Høj og jeg vejer omkring 56 kg.
jeg dyrker ingen form for konditionstræning, men jeg dyrker cirkeltræning(squats, lunges, planken, mavebøjninger,
armbøjninger osv.) 3-4 gange om ugen. Desuden har jeg også idræt i skolen 1,5 time om ugen. Jeg går en gang
i mellem en tur alene eller med en veninde(15 min - 1,5 time). det er udelukket at jeg kunne begynde at løbe da jeg
ærlig talt ingen motivation for det overhovedet. Jeg overvejer at starte til dans, håndbold, basketball, volley eller
noget andet konditions træning, men det er heller ikke noget jeg som sådan brænder for. Jeg cykler til klaver(ca. 4 km.)
en gang om ugen.
er det godt nok med det sport/træning jeg laver eller skal jeg begynde at dyrke noget mere hvor jeg får pulsen op?
jeg håber at det ikke var for forvirrende hilsner fra Emma:)

Svar:
Hej Emma :)
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, hvis du er i tvivl omkring hvor meget motion man "bør" dyrke, for det er noget der fylder utrolig meget alle vegne; i skolen, i bladene, i tv og 100 andre steder :) og der findes næsten lige så mange meninger om det.
Der er flere forskellige tanker, der dukkede op da jeg læste dit brev. Først kiggede jeg på din vægt og højde, og du er helt og aldeles normal. Når jeg læser dit brev, virker det ikke til, at du er optaget af, om du vejer for meget/for lidt, og det synes jeg er rigtig dejligt! For som sagt er du helt, som du skal være. Grunden til at jeg nævner det, selvom du ikke skriver noget om det, er simpelthen fordi emnet krop kan komme til, at fylde rigtig meget i unges bevidsthed. Men det lyder ikke til, at det er tilfældet hos dig, og det er rigtig dejligt!
Min næste tanke var, at sundhed jo er mange ting. Man er ikke nødvendigvis sund, fordi man spiser de anbefalede daglige gram grøntsager, eller fordi man dyrker en masse motion dagligt. Jeg tænker at sundhed, skal forstås som HELE dig- og hvordan du trives, for så er jeg overbevist om, at man opnår den største form for sundhed – nemlig at du er glad! Hvis du er glad og tilpas i din hverdag, og nyder den motion du laver, så tænker jeg det er perfekt. Jeg synes kun, at du skal begynde til en sportsgren, hvis du føler du kan finde motivationen til det. Hvis du ikke er motiveret, er det jo meget bedre for dig, at cykle til klaver eller cykle hen til vennerne. Hvis du går nogen ture og snupper cyklen, så mener jeg, at du er fint dækket ind:) Du spørger lidt til konditionstræning, og der tænker jeg, at cykling er rigtig fint! Jeg håber du kunne bruge mit svar Emma, og ellers må du jo endelig skrive igen.
De bedste hilsner
Mette