Motion
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej:)
sundhedsstyrrelsen siger, at man skal have en times motion om dagen, men gælder styrketræning også ind under det?
undskyld hvis mit spørgsmål var lidt dumt, jeg vil barr gerne være sikker.

Svar:
Hej med dig
Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål du kommer med. Som du rigtig nok siger, anbefaler sundhedsstyrrelsen en times motion om dagen, hvor intensiteten er moderat til høj, dvs. det kan være aktiviteter som cykling eller gang til skole eller leg i frikvartererne med klassekammeraterne. Derudover skriver sundhedsstyrrelsen at man ca. 2-3 gange om ugen helst skal dyrke motion af høj intensitet, så man føler sig forpustet. Det kan eksempelvis være svømning, løb, boldspil eller styrketræning. Dvs. styrketræning kan godt tælle som aktiviteter af høj intensitet, der dyrkes 2-3 gange om ugen. Styrketræning er en fin form for motion, men det anbefales ikke at styrke træne hver dag, da kroppen skal have tid til at resitituere. Så hvis du eksempelvis dyrker styrketræning 2-3 gange om ugen, gælder det stadig at man skal røre sig 60 min dagligt.
Nu skriver du ikke så meget om dig selv og dine motionsvaner, men jeg vil dog samtidig nævne, at det er de færreste i din alder, der behøver at tænke så meget over det. Ofte er der nemlig en naturlig aktivitet i skolen bl.a. i idrætstimerne og frikvartererne. En anden naturlig måde man nemt kan få en times motion på i hverdagen er ved at cykle eller gå til og fra skole, men det har du sikkert allerede godt styr på. Det kan være, at du har helt styr på hvordan man styrketræner, men jeg lige nævne, at du skal huske at træne sammen med andre, hvis du gerne vil styrketræne og få gerne en til at vise dig den korrekte teknik. Ved brug af forkerte teknikker kan man nemlig hurtigt komme til at skade kroppen og få nogle uhensigtsmæssige skader.
Venlig Hilsen Maria