Mine forældre tager ingen hensyn
brevkassespørgsmål af
Jens
15 år
jeg har et problem, jeg brugte 9000 kroner på en af mine interesser lige da jeg fyldte 15 og der står i loven at de skal tage hensyn til mine interesser og behov, dette gør de ikke ved at skære den interesse bed på 30 minutter max om dagen. jeg har prøvet at forklare dem at der står i loven at det må de ikke   men de tager stadig ikke hensyn. Er der bogen der kan hjælpe mig

Svar:
Hej du :)
Jeg tænker, at I skal forsøge at tale sammen om dig og din interesse. Hvis der er brugt 9000 kroner på din interesse, så må den være vigtig for dig. Jeg ved ikke om det var 9000 kr. af dine egne eller af dine forældres penge? Jeg synes at du skal sige til dine forældre at du godt vil snakke med dem, evt. en aften. Så kan du forberede dig, skrive nogle punkter ned du ønsker at snakke med dem om, fx:
- Hvorfor er interessen vigtig for dig? (Gør den dig glad, deler du den med nogen kammerater, giver det dig ro...)
- Hvor meget tid ønsker du at bruge på din interesse om dagen/ugen? (Vær realistisk og tænk over hvad du ellers bruger dine dage på - der skal jo være tid til det hele)
Nu ved jeg ikke hvad interessen er, men måske dine forældre tænker at du også skal have fokus på andre tin:, skole, job, venner, andre interesser eller hvad ved jeg, men det er vigtigt at I får snakket sammen om det, så de forstår at du føler at der ikke bliver taget hensyn til dig og din interesse. Dine forældre har før kunnet bestemme meget om hvad du skulle og ikke skulle, men du er nu en ung mand der også ønsker noget indflydelse og det er måske nyt og svært for dem. Måske dine forældre ikke forstår hvorfor og hvor vigtig din interesse er for dig, men så må du forsøge at forklare dem det.
Vær ærlig, og lyt også på hvad de har at sige, så kan du også forvente at de lytter på dig. Lad evt. dine forældre høre hvad du har at sige og bed dem overveje en anden løsning end de 30 minutter - I skal jo gerne blive enige i en fair løsning for begge parter.
Mange hilsner
/ Trine