Mindre lår, flad mave!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej! Jeg er en pige på 12 år jeg er 158cm og vejer 44,3 kg:-( Jeg har søgt lidt på Google hvordan man får flad mave og sådan, men jeg kan bare ikke rigtig finde noget, så jeg vil høre om i havde noget jeg kunne gå efter, og undskyld vis det er et dumt spørgsmål? Jeg vil bare så gerne tabe mig, jeg føler mig som en fed badeboldt som der har fået bikini på:( her for noget tid siden skrev jeg noget med en liste og selvmord, jeg har fået det bedre men jeg vil have noget at lave så jeg vil gerne tabe mig, så jeg både for noget andet at tænke på og taber mig:))))

Svar:
Hej Anonym
Først og fremmest er jeg glad for at læse at du har fået det bedre siden du skrev sidst.
I forhold til det her med at tabe dig er du helt sikkert ikke den eneste der har det sådan. Særligt når man ligesom dig er i starten af puberteten hvor kroppen forandrer sig helt vildt kan man sagtens synes at man bare ser helt forkert ud.
Men jeg synes det er vigtigt at du husker at kroppen i løbet af de næste år udviklker sig rigtig meget, og det betyder at du bare om 6 måneder kan have ændret former uden at have gjort noget som helst.
Ud fra de tal du oplyser er du fuldstændig normal vægtig og har ikke noget sundhedsmæssigt behov for at tabe dig. Jeg godt at man alligevel sagtens kan synes at man ser forkert ud, men du skal vide at det er helt almindeligt at tænke sådan om sig selv, og du skal vide at der højest sansynligt ikke er andre der tænker sådan om dig.
Vi mennesker er altid meget kritiske overfor os selv, mens vi ser med meget mildere øjne på andre. Mon ikke også du synes dine veninder der nok vejer nogen lunde det samme som dig ser fine ud?
Derfor vil jeg heller ikke anbefale dig at tabe dig. Spis masser af grøntsager, frugt, kød uden for meget fedt og fuldkorns brød, ris og pasta. Undgå alt for meget slik og andre søde sager og så sørg for at bevæge dig flere gange om ugen. Løb, cykel eller gå en tur. Det er også okay at lave nogle forskellige øvelser der styrker dine muskler i mave og lår. Eksempelvis squats som er rigtig gode for lårene og forskellige plankeøvelser som er gode for mave og ryg.
Mange hilsner
Niels-Christian