Min vægt og motion
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
jeg er en dreng på 15 år, og jeg er lige begyndt at træne i et motionscenter med en af mine kammerater. Vi træner 3 gange om ugen.
jeg vejer 68,4 lige nu, og jeg er 1.93 høj. Og jeg har store problemer med at tag på. Så her er mine spørgsmål. (Det skal lige siges at det er styrketræning)
1. Hvordan kan jeg tage mere på? Og hvad kan jeg eventuelt spise for at tage mere på?
2. Hvor mange proteiner skal jeg indtage om dagen?
3. Hvordan får jeg mest ud af min træning?
håber i kan svare på mine spørgsmål

Svar:
Hej med dig
Træning er noget der har en plads i rigtig mange menneskers liv, og jeg kan høre at kost og motion er begyndt at fylde meget hos dig, da du gerne vil tage på.
Du skriver din vægt og højde i brevet og ud fra det, lyder det til at du er en ret tynd fyr, og jeg kan derfor også godt forstå, at du gerne vil tage lidt på. Jeg tænker, at du allerede har taget de første gode skridt på vejen ved at du er begyndt at styrketræne 3 gange om ugen. Samtidigt synes jeg, at det lyder rigtig dejligt, at du gør det sammen med en kammerat, da det er fedt at gøre træning til noget der også er sjovt og hyggeligt. Du spørger, hvordan du skal spise for at tage mere på? Og jeg tænker faktisk, at du ikke skal holde dig tilbage med at spise, men bare spise en masse. Nogle gange når man gerne vil være sund og få muskler, kan man få en tendens til at gå for meget op i, hvad man putter i munden, hvor mange proteiner man indtager, om man får for meget fedt, for mange kulhydrater osv. Men jeg tænker faktisk, at det er bedst ikke at gå alt for meget op i det, da det hurtigt kan gøre, at man måske bliver meget fokuseret på nogle bestemte madvarer. Jeg vil anbefale dig at spise varieret og groft, og mange gange i løbet af en dag.
Du spørger også hvor mange proteiner, du skal indtage på en dag, og det kan jeg desværre ikke svare på, da jeg ikke er ernæringsekspert, og det kræver en større udregning fra fx en personlig træner/diætisk. Men jeg tror i lige så høj grad, at det er vigtigt for dig, at få indtaget en masse kulhydrater, da det er en rigtig vigtig kilde til energi. I forhold til proteiner og træning tænker jeg dog, at det kan være en god ide at indtage noget poteinrigt mad og/eller drikke lige efter træning, som fx kakaomælk, tun, peanuts, mandler eller nogle andre nødder, da de hjælper til med at genopbygge muskler efter træning. På i form.dk kan man læse om alle mulige forskellige emner i forhold til både kost og motion, og jeg har fundet et brevkassespørgsmål, hvor der netop er en, der spørger om, hvordan man tager på i vægt. Her kommer svaret fra en ekspert på området, og hun kommer med nogle mere konkrete råd i forhold til både kost og styrketræning. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse det ved at trykke her.
Du skal vide, at der er mange især drenge i din alder, som faktisk har ret svært ved at tage på, og nærmest kan spise alt og utrolige mængder uden at vægten går op ad i en periode. Så jeg tænker, at det er ret normalt, og jeg er sikker på, at du med tiden nok skal blive større og øge din vægt. Så længe du spiser regelmæssigt og godt så skal det nok komme lige pludselig.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og ønsker dig god fornøjelse med både træning og en masse dejlig mad.
Mange hilsner fra
Annika