Mad
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus, jeg vil virkelig godt tabe mig. Jeg er en pige med højden 170-172 cm, og som vejer 53-58 kg. Jeg ville rigtig gerne beggynde og trænde, for at tabe mig på en sund måde fx: løbe en tur, tage ud og cykle eller noget andet. Problemet ved det er bare, at jeg har ret skøre knogler, begge mine knæ er dårlige(selvom min mor ikke tror på det) jeg har en meget smadret ryg, fordi at jeg er platfoddet og har aldrig fået gjort noget ved det, hvis bare jeg har gået i 10 min har jeg MEGET smadret fødder og ryg. Selv hvis jeg griner kan det gøre ondt i ryggen.
Mit spørgsmål er bare og du har nogle gode slanke råd, uden min mor finder ud af det.(hun synes ikke jeg skal tabe mig, hvilket jeg er sur over. Hun støttede altid min søsterr i slanke kure, og han har altid være slank.) Jeg er heller ikke så meget for at spørge lægen, hvis der nogle piller man kan tage.
Håber virkelig at du vil hjælpe.

Svar:
Hej Anonym
Ud fra de tal du oplyser er du umiddelbart normal vægtig, men derfor kan du selvfølgelig sagtens have et ønske om at tabe dig lidt. Under alle omstændigheder er det selvfølgelig en god idé at dyrke noget motion. Det gælder både hvis du gerne vil tabe dig, men i det hele taget så er det bare sundt for kroppen at blive brugt.
Når du fortæller om dine problemer med dine knogler kan jeg godt se at der er nogle former for motion der kan være svære for dig at gå til. Løb kan eksempelvis være meget hårdt for led og knogler så det er nok ikke det bedste sted at starte.
Jeg tænker i stedet for at du skal starte ud med en motionsform der er mere blid ved led og knogler og så kan det sagtens være at du senere kan både løbe og cykle når du har bygget noget mere muskelmasse op.
Mit bedste bud til dig vil være at svømme to-tre gange om ugen. Når kroppen er i vand belastes led og knogler ikke ret meget fordi vandet sørger for at den vægt du belaster med er meget mindre, fordi vandet ganske enkelt "løfter" noget af din vægt.
Samtidig er svømning enormt effektiv træning for både muskler og kondition, så det er virkelig en motionsform der på mange måder er super god. Nogle svømmehaller tilbyder også andre former for vand motion, som eksempelvis spinning på særlige vandcykler og lign. Så længe det foregår i vand er der mindre belastning på led og knogler og så tror jeg du vil opleve at det er lettere for dig.
Ellers synes jeg måske du skal overveje at kontakte din læge og få undersøgt dine led og knogler ordentligt. Sådan at du ved præcis hvad det er du skal passe på, og lægen vil også kunne foreslå motionsformer og øvelser som du godt kan lave selv om du problemer med fødder og ryg.
I forhold til mad så er det svært at sige noget meget præcist om uden at vide mere om hvordan du spiser nu, men et par gode regler er at spise masser af grøntsager og mager kød (hvis du spiser kød) Spis groft brød, pasta og ris i mindre mængder og prøv også at skære ned på sodavand, slik, chokolade og kage hvor der er meget sukker.
Sidst men ikke mindst skal du huske på at du lige nu udvikler dig rigtig meget, og din krop kommer de næste år til at ændre sig rigtig meget. Det er derfor alt for tidligt at begynde at "forme" kroppen på en bestemt måde, da din krop slet ikke er færdig med at udvikle sig fra naturens side endnu. Derfor synes jeg heller ikke dit fokus behøver at være at tabe dig men i stedet blot at leve sundt...så skal det med vægten nok komme helt af sig selv.
Bedste hilsner
Niels-Christian